Serviceplan en PUB presenteren coronatracking (wave 3)

Communication / News / Research / Serviceplan Corona Tracking

Twee keer per maand publiceert Serviceplan Group de resultaten van hun nationale rondvraag, in samenwerking met PUB, rond de economische impact van Covid-19 in België. Daarin geven 600 Belgen tussen 18 en 69 jaar een inkijk in hun gemoedstoestand, gewoontes, koopgedrag en mediagebruik.

De finale resultaten van de rondvraag worden gedetailleerd bekendgemaakt op donderdag 4 juni om 15u, in een livestream van Serviceplan en PUB met heel wat gastsprekers, onder wie Joseph Jaffe. Meer informatie op https://bit.ly/2ZcCHcG

Deze week delen we graag de resultaten van de derde golf van de studie, die dieper ingaan op het gedrag van de Belgische klanten tijdens week 19 en 20 van de pandemie. De duidelijke trends zijn alvast dat klanten nog steeds niet tevreden zijn en het gevoel hebben dat merken geen rekening houden met hun behoeften. Dit toont het belang aan van een meer relevante betrokkenheid, vooral omdat er mogelijkheden zijn voor merken om zich aan te passen en te profiteren van nieuwe trends en gewoontes.

NOG STEEDS EEN LICHTE DALING IN OPTIMISME

In de afgelopen zes weken daalde het percentage mensen dat zich positief of neutraal voelde van 72% naar 64%, terwijl het aantal pessimisten van 28% naar 36% steeg.

Mensen met een positieve ingesteldheid zijn vooral mannen, in een relatie of getrouwd, hoogopgeleid en voltijds aan het werk.27% VAN DE BELGEN IS OVERTUIGD DAT DE HUIDIGE MAATREGELEN NOG MINSTENS DRIE MAANDEN ZULLEN DUREN

Het aantal mensen volgens wie de maatregelen nog langer dan drie maanden (tot juli) of zelfs langer dan zes maanden (tot oktober) zullen blijven duren, is gestegen van 17% tot 27% in week 19 en 20, in vergelijking met de twee voorgaande weken.

Verschillende gewoontes die in het begin van de quarantaine sterk waren, zoals contact opnemen met vrienden en familie via sociale media, meer huishoudelijke taken uitvoeren en koken, zijn na zes weken afgenomen. Tegelijkertijd worden andere trends nu relevanter: plannen voor de toekomsttechnologische verbeteringen aan het huis maken en meer slapen.BOODSCHAPPEN EN SWEETS & SNACKS BLIJVEN DE TOPSECTOREN OP HET VLAK VAN CONSUMPTIE MAAR OOK ANDERE SECTOREN STIJGEN IN RELEVANTIE

Meer dan 20% van de Belgen heeft een hogere consumptie in de categorie snoep, de nummers blijven sterk na zes weken, maar ook andere categorieën zoals non-Alcoholische (14%) en alcoholische dranken (11%)of doe-het-zelf-producten (12%) blijven begin mei (8e week van de quarantaine) aan belang winnen.ONLINE AANKOPEN WORDT POPULAIRDER BEHALVE VOOR DOE-HET-ZELF PRODUCTEN

In week 19 en 20 zien we een significante verschuiving naar online aankopen voor dames- en herenmode(40% kopen online), energie- en gasvoorziening(37% kopen online), schoenen en accessoires(36% kopen online), gezondheidsmiddelen en abonnementen (28% kopen online) en huishoudelijke apparaten(23% kopen online).

De aankoop in de winkel gebeurt vooral voor drankensnacks & snoep, boodschappen, dierenvoeding en hardware/DIY/home improvement-producten, waarvan het offline-aandeel is gestegen van 33% tot 47% toen de winkels opnieuw openden. Dit geeft aan dat mensen de voorkeur geven aan het kopen in de winkel voor deze categorie wanneer dat mogelijk is.

PRIJS BLIJFT HET BELANGRIJKSTE CRITERIUM

In de huidige omstandigheden geven mensen aan dat ze extra aandacht besteden aan koopcriteria die hen zowel veiligheid als continuïteit garanderen.88% van de Belgen verklaarde dat de prijs het belangrijkste criterium is bij de aankoop van producten (tegenover 84% begin april).

Kwaliteit is het tweede belangrijkste criterium: 87% van de bevolking beschouwde het aan het begin van mei als belangrijk.

Regionale producten worden door 60% van de Belgen bevoordeeld bij een aankoop. Deze trend is gedurende de hele geanalyseerde periode sterk en stabiel gebleven.

62% hecht belang aan service en overleg. Daarmee zijn die elementen in mei belangrijker geworden dan in april. Om aan de verwachtingen van de klanten te kunnen voldoen, is het belangrijk om relevant en transparant te blijven. Prijs, kwaliteit, service en regionaliteit moeten in de merkcommunicatie onderlijnd worden als USP’s om de eerste keus van de klant te blijven. KLANTEN VRAGEN NOG STEEDS MEER AANDACHT VOOR HUN NODEN

De vraag naar meer aandacht voor de noden van de klant bleef een sterke claim gedurende de zes weken van quarantaine. Consumenten zijn nog steeds niet tevreden en hebben het gevoel dat merken geen rekening houden met hun behoeften.Naargelang de weken vorderen, valt een lichte daling op in het vertrouwen van de klant, enerzijds tegenover de economie om alle nodige producten te kunnen voorzien, anderzijds tegenover de media als bron van informatie. ER ZIJN KANSEN VOOR MEER KLANTCONTACT VIA TV EN DIGITAL

TV, digitaal nieuws, zoekmachines, Youtube, Instagram en games (apps, computer en console) zijn momenteel demeest prominente touchpointsmet mogelijkheden voor meer contact met de klant.SAMENGEVAT

Het optimisme daalt terwijl het aantal pessimisten aanzienlijk toeneemt. De consument is nog steeds niet tevreden, besteedt bij zijn aankoop speciale aandacht aan prijs en kwaliteit en heeft het gevoel dat merken geen rekening houden met zijn behoeften.

Belgen maken plannen voor de toekomst, brengen technologische verbeteringen aan hun huis aan en schakelen over naar online aankopen voor verschillende categorieën. Dit geeft merken de mogelijkheid om zich aan te passen en gebruik te maken van deze nieuwe trends en gewoontes. Hun vraag om meer rekening te houden met hun behoeften toont het belang aan van een relevanter engagement.

VOLG ONZE LIVESTREAM VOOR MEER RESULTATEN

Voor een bespreking van de volledige resultaten van de studie kan je terecht bij de livestreamop donderdag 4 junivanaf 15:00 op alle social media channels van Serviceplan. Serviceplan en PUB zullen een hele reeks gastsprekers ontvangen, onder wie de Amerikaan Joseph Jaffe, mede-oprichter van HMS Beagle. Meer informatie op https://bit.ly/2ZcCHcG

Heb je ondertussen al een vraag of heb je graag meer details over jouw sector? Contacteer Serviceplan via p.vandegraveele@serviceplan.com. We organiseren graag een call om door de resultaten van jouw sector te gaan.