Shake, Fost Plus en Leefmilieu Brussel respecteren natuur en wet

Crea / News

In Brussel zijn afvalsortering en -beheer verplicht voor bedrijven. En toch voldoen veel van hen nog steeds niet aan deze verplichtingen. Een trieste vaststelling die uit de pas loopt met het collectieve bewustzijn van de milieuproblematiek. In plaats van te dreigen met sancties, hebben Fost Plus en Leefmilieu Brussel voor een nieuwe gezamenlijke sensibiliseringscampagne gekozen om winkeliers, horeca-uitbaters en ondernemers uit te dagen om de natuur meer te respecteren... en ook de wet. Door ze aan te stellen als ambassadeur, waarbij ze hun goede wil tonen, wordt het sorteren gemakkelijker. De tegenstanders kunnen zich dan met hen identificeren om uiteindelijk het juiste sorteerpad in te slaan. Codenaam van de actie georganiseerd door Shake: Recycle BXL Pro. De rode draad in alle communicatie is: “Sorteren is de natuur respecteren. En ook de wet.”

De campagne is gepland over een periode van drie jaar en is gebaseerd op bewustmakingsacties die, uitgaande van een eenduidig concept, gepersonaliseerd zullen worden om de verschillende doelgroepen zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen. Tijdens het eerste jaar wordt het woord verspreid via radio, sociale netwerken, een buurtaffiche, op het culturele netwerk, bussen, trams en metro’s. Een nieuwsbrief en de campagne zullen ook verspreid worden via de partners Hub.brussels, UCM, BECI, Student.be, Shopera, Denuo en Valipac. De boodschap zal worden overgebracht aan een grote doelgroep om winkeliers en horeca-uitbaters te werven alsook ondernemers die als ambassadeurs willen deelnemen aan de campagne om de boodschap kracht bij te zetten. 

De website recyclebxlpro.be zal dienen als aanspreekpunt als antwoord op de vragen van Brusselse handelaars, horeca-uitbaters en ondernemers. De campagne omvat portretten en getuigenissen van de deelnemers, aanmoedigingen voor anderen om deel te nemen, evenals alle links die zorgen voor de nodige praktische informatie. Tegelijkertijd zullen specifieke en gepersonaliseerde acties worden uitgevoerd voor de belangrijkste doelgroep (winkels en horeca). Dit gebeurt door de krachten te bundelen van digitaal en het buurtgevoel te versterken via veldacties.

Wat het digitale aspect betreft zullen de Brusselse handelaars, horeca-uitbaters en anderen, die gewoonlijk actief zijn op sociale netwerken en Google, door middel van een gedetailleerde analyse van de gegevens doelgericht worden benaderd. Op het terrein wordt een sorteerkit geproduceerd die door de medewerkers van Hub.brussels persoonlijk zal worden verdeeld. Voor de buurtaffiches is het belangrijk om steun te vragen aan de Brusselse winkeliers en horeca-uitbaters. Buurt per buurt en zelfs, afhankelijk van de mogelijkheden die de gemeenschappen bieden, winkel per winkel.

In de loop van het tweede en derde jaar van de campagne zal het doel zijn om de Brusselse sorteergroepen als stem te blijven gebruiken, zodat het sorteren in bedrijven, horeca en winkels beetje bij beetje het paradepaardje van onze hoofdstad wordt en een voorbeeld voor anderen.