Singles Day: nieuwe trend in retail?

Marketing / News / Retail

dmytro-ostapenko singles day unsplashOp 11 november vieren we in België Wapenstilstand, een feestdag om het einde van Wereldoorlog I te herdenken, en ook Vrouwendag. In China vieren ze diezelfde dag iets anders: vrijgezellen. Deze Singles Day of Vrijgezellendag werd in de jaren ‘90 geïntroduceerd in China als tegenhanger voor Valentijn. In China is deze Singles Day de belangrijkste shoppingdag van het jaar, zo weet men bij BeCommerce: "Vorig jaar werd, alleen al op het platform Alibaba, meer dan 12 miljard dollar uitgegeven tijdens de eerste 12 uur van die dag. In totaal realiseerde Singles Day in 2016 een omzet van 17,8 miljard dollar."

Het platform van Alibaba greep al in 2009 deze kans met de lancering van de ‘Double 11’-deals op die nieuwe shoppingdag, wat onmiddellijk een enorm succes was. Deze dag bood ook de gelegenheid om hun kerstverkoop een boost te geven. In 2011, en meer bepaald op 11.11.2011, spendeerden de Chinezen meer dan 700 miljoen dollar op het platform van Alibaba. Alibaba verkoopt al een paar jaar producten voor singles zoals reistickets voor alleenstaanden, boyfriend/girlfriend-hoofdkussens enz. In 2016 bedroeg de verkoop op die dag in China meer dan het dubbel van de totale onlineverkoop op Black Friday, Thanksgiving en Cyber Monday in de VS, die in 2016 (zonder Thanksgiving) 6,8 miljard dollar bedroeg. Het weekend van Black Friday & Cyber Monday werd een paar jaar geleden in de VS en in Europa - en dus in België -   geïntroduceerd door Amazon om de verkoopcijfers op te krikken.

In Europa is het onder meer MediaMarkt dat Singles Day uitspeelt. Op de websites van het bedrijf zien we een aftelklok naar Singles Day. MediaMarkt belooft gedurende 24 uur kortingen op zijn webshops. Naast deze webshop maken ook nog tal van andere bedrijven gebruik van deze kans, zoals bol.com, Ici Paris XL, Hunkemöller en H&M. Ook individuele winkels spelen hier soms op in, via de website of gewoon in de fysieke winkel.

Singles Day zal dit jaar in België naar verwachting ongeveer 100 miljoen dollar opbrengen, wat overeenkomt met 1% van de totale online verkoop. Dit zal echter geen negatieve impact hebben op Black Friday en Cyber Monday, die zich in België naar verwachting zullen stabiliseren op ongeveer 10% van de totale omzet, ofwel 1 miljard dollar. We kunnen daar dus uit afleiden dat de verkoop tijdens Singles Day (1 dag) 10% van de omzet van Black Friday en Cyber Monday (in totaal 4 dagen) zal vertegenwoordigen. “Ik ben erg blij dat Singles Day binnenkort in België wordt ingevoerd en ik ben er zeker van dat het een groot succes zal worden, net als Cyber Monday die uit de Verenigde Staten komt en die in België goed bij de consumenten is ingeburgerd", legt Carine Moitier, gedelegeerd bestuurder van BeCommerce, uit.