Skinn Branding Agency weert de zon met Mermet

Crea / News

Hunter Douglas Group is niet zomaar een speler in de sector van raambekleding. Het is dé speler. Eigenhandig verantwoordelijk voor een boom van de jaloezieënmarkt in de jaren 40. Vandaag goed voor 23.000 werknemers in 134 ondernemingen verspreid over 100 verschillende landen. Met de acquisitie van Mermet, Helioscreen, Screen Protectors en Copaco had de groep anno 2023 vier bedrijven met een gelijkaardige activiteit onder zijn vleugels. Alle vier ontwerpen en produceren ze high-tech doeken voor zonwering. Alle vier spraken ze een vergelijkbare doelgroep aan. Een fusie was de logische zet. Hunter Douglas schakelde Skinn branding agency in om de vier merken samen te brengen en te herdefiniëren als één merk onder de Mermet-naam. Visueel, maar in de eerste plaats ook intern.x Skinn verdiepte zich in de vier bedrijven, hun product en hun positie in de markt. Vooral de situatie van de werknemers viel op. De ene dag nog concurrenten, de volgende dag collega’s. Hoe creëer je een draagvlak voor dit nieuwe verhaal? En dus ging het bureau op zoek naar een gemene deler. Iets dat hen verbindt en waar ze allemaal trots op zijn: hun jarenlange ervaring en expertise. Daarin verankerde men het nieuwe merk.

Creating sunscreen fabrics for people, not buildings.

Het speelveld van Mermet is een B2B-markt met ogenschijnlijk weinig productdifferentiatie. Ook dat wekte vragen op. Hoe zet je in zo’n markt een onderscheidend, futureproof merk neer? Het antwoord lag bij de eindgebruiker. Mermet werd bewust gedefinieerd als een B2C-merk. Het doel? Awareness creëren bij de eindconsument. En dus niet per se enkel bij professionals of architecten. Zo wordt Mermet een kwaliteitslabel waar die eindconsument uitdrukkelijk naar vraagt als hij in de winkel van een zonweringfabrikant staat.De expertise en heritage die aan de basis liggen van het nieuwe Mermet, stak men ook in de tagline: ‘The original sunscreen fabric.’ Het is een claim die enkel zij kunnen claimen. Net omdat ze in 1951 één van de eerste waren om high-tech sunscreens te produceren. Het impliceert dat Mermet de real deal is. Een marktleider met tonnen ervaring en een betrouwbaar product. Claimen het origineel te zijn, is geen strategie zonder risico’s. Wat als het geïnterpreteerd wordt als ouderwets of conservatief? En dus creëerde men een moderne, innovatieve visuele identiteit voor Mermet. Met oog voor de eindconsument in fotografie. En een krachtig logo dat een merk van dat kaliber alle eer aandoet.