Je herkent je ongetwijfeld in de volgende situaties: op café met vrienden het gesprek niet volgen omdat je je (werk)mails checkt. Naast je partner in de zetel voor de TV die ene plot twist missen omdat je op je smartphone zit te tokkelen. Maar ook: een druk gevulde agenda kunnen beheren dankzij die ene handige app. Of eenvoudig in contact blijven met dat familielid dat nu zijn dromen waarmaakt in het buitenland. We zijn het er allemaal over eens: digitale media openen een hele nieuwe wereld voor ons, met kansen en uitdagingen. Maar hoe haal je nu het beste uit al die technologie? Telenet biedt handvaten met #TelenetGo: een initiatief om de Belg te helpen slim om te gaan met zijn schermen.
Afgelopen zomer bevroeg Telenet, geadviseerd door expert dr. Mariek Vanden Abeele van Tilburg University, 1000 Belgen over de rol van digitale media (smartphones, laptops enzovoort) in hun leven. Professor Vanden Abeele legt uit: “De resultaten leggen mooi bloot hoe dubbel de gevoelens van de Belg tegenover digitale media zijn. Enerzijds geeft één op de twee Belgen expliciet aan dat digitale media bijdragen tot hun dagelijks welzijn. Gebruikers gaan er over het algemeen mee akkoord dat digitale media hen helpen een actief leven te leiden, een verrijking zijn van hun sociale leven en een onuitputbare bron zijn van interessante informatie. Anderzijds is het ook voor meer dan 60% van de Belgen een prioriteit om hun schermtijd onder controle te houden. Eén op de vier geeft aan dat hun pogingen om smartphonegebruik terug te dringen, mislukken. Ze kunnen vandaag de dag dus bijna niet meer zonder digitale media, maar zoeken tegelijk een gids die aangeeft hoe slimme technologie slim te gebruiken.”
Het onderzoek van Telenet bracht ook de ernst van phubbing aan het licht. Phubbing is een samentrekking van phone en snubbing en staat voor het negeren van je gesprekspartner omdat je aandacht bij je smartphone ligt. De term mag dan voor 77% van de Belgen onbekend zijn, 8 op 10 geeft wel aan het regelmatig mee te maken. Vooral in meer informele situaties komt dit vaak voor, zoals binnen het gezin of onder vrienden. Nog opmerkelijker is dat we onszelf er niet altijd bewust van zijn als we een ander phubben: slechts 7 op de 10 geeft aan dit zelf wel eens te doen. Dat duidt op een blinde vlek van zo’n 10%. Bovendien geeft maar liefst 50% van de Belgen aan dat hun naasten wel eens klagen over hun smartphonegebruik.
Telenet wil ervoor zorgen dat iedereen digitale mogelijkheden steeds veilig en bewust kan ontdekken. Het bedrijf engageerde zich daarvoor al eerder met acties zoals De Digitale Duik. Nu lanceert het een nieuw concept met #TelenetGo. Onder deze koepel worden verschillende initiatieven gebundeld die allemaal hetzelfde doel hebben: ervoor zorgen dat mensen het beste halen uit technologie maar tegelijk slim omgaan met hun schermen. Jeroen Bronselaer, verantwoordelijke marketing, licht toe: “We zijn er uiteraard van overtuigd dat technologie je leven beter maakt. We zijn altijd bereikbaar en hebben altijd toegang tot ongelofelijk veel informatie en entertainment. We kunnen niet meer zonder onze schermen. Tegelijk vinden we het ook tijd voor een reality check. Want hoe vaak per dag checken we onze schermen? En is dat altijd wel nodig? We merken dat dergelijke vragen meer in de samenleving spelen. We willen hier dan ook bij stilstaan en handvaten geven zodat ieder voor zich de juiste manier vindt om slim om te gaan met zijn schermen. We vullen dit in met verschillende acties: Smart Talks door experten op onze digitale televisie, workshops over bijvoorbeeld vloggen of fotografie met je smartphone, tips & tricks op het online platform telenetgo.be … We ontwikkelden zelfs een app om op een ludieke manier om te gaan met phubbing. We willen hierop blijven inzetten, er zullen dan ook voortdurend nieuwe initiatieven, acties en onderwerpen aan bod komen.”
Concreet
Telenet wil op verschillende manieren iedereen bereiken met initiatieven. Op het platform www.telenetgo.be zijn allerhande info, tips en tricks te vinden. Zo werden Smart Talks (live lezingen) met verschillende experten in het domein van digitaal gedrag opgenomen. De eerste twee staan live op de website: Bert Pieters van Mediawijs vertelt meer over de rol van ‘digital welzijn’ in het leven van de Belg en prof. Dr. Mariek Vanden Abeele legt uit wat de do’s en don’ts zijn van smartphone gebruik in sociale situaties. Verder werkt Telenet samen met enkele ‘ambassadeurs’ die tips delen over hun vakgebied: professionele Fortnite-speler Thorben Van Berkel (vthorben) legt meer uit over gamen, vlogger Ergin Arslanbas (Achterklap) praat ons bij over online videoclips en modefotografe Raia Maria Laura licht toe hoe je de beste foto’s met je smartphone maakt. Ook deze content zal te zien zijn op www.telenetgo.be.
Tot slot wil Telenet ook op een ludieke manier het ‘phubbing’ fenomeen in de aandacht brengen. Daarom brengt het bedrijf een app uit die opdrachten en uitdagingen voorstelt om je gesprekspartner (en jezelf) op speelse wijze te ontmoedigen om uit automatisme naar de smartphone te grijpen. Zo zie je maar dat technologie, wanneer je die slim gebruikt, soms ook het antwoord kan bieden op zijn eigen uitdagingen. Phub’d is beschikbaar in de App-store voor iOS devices, en op Google Play voor Android.