Smartphones en desktops zijn complementair

CIM

CIM / Media / News

CIM-Space
Space bekeek de septembercijfers van CIM Internet, de studie over ons surfgedrag. Die studie houdt geen rekening met giganten als Google, Facebook, Microsoft Live, YouTube en MSN: zij nemen niet deel aan deze studie. De top-20 van meest bezochte websites (alle platformen bij elkaar) wordt aangevoerd door hln.be, gevolgd door Yellow Pages en Het Nieuwblad. Opvallend is dat de 'klassieke' mediagroepen goed zijn vertegenwoordigd in deze top 20, met naast Het laatste Nieuws en Het Nieuwsblad ook Knack/Le Vif, De Standaard, Gazet van Antwerpen, De Morgen, Le Soir en L'Avenir. Daarnaast zijn ook de audiovisuele media goed vertegenwoordigd in de top, met RTBF, VTM, deredactie.be, Sporza, RTL en Een. Met daarnaast 2dehands.be/2ememain.be, Immoweb, Jobat en Dailymotion.
Interessant is de opsplitsing naar toestel. In september surfde 56% van de Belgische surfers vanop een smartphone naar een gecimeerde website. En kijken we enkel naar smartphone, dan scoort van de algemene top-20 VTM het hoogst, gevolgd door Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws en RTL. Gratis televisieprogramma's en, voor de krantensites, veel video's zullen daar niet vreemd aan zijn. In de top van meest bezochte sites via smartphone scoren, niet verrassend, sites die op een jongere doelgroep mikken (Flair, JIM,...), naast nieuwssites (NewsMonkey, VTM, MNM,...). Ook sportsites en op vrouwen gerichte sites doen het goed. In volume scoort Sporza het best vanop smartphones - en daar hebben live-uitzendingen wellicht veel mee te maken.
Terzijde: voor het CIM is enkel de smartphone 'mobile'. Want tablets, zo luidt de redenering, wordt toch vooral thuis (of op kantoor) gebruikt en leunt dicht bij de desktop aan. Google volgt overigens die redenering, maar Facebook (nog) niet. Maar wordt nu veel gedaan met de smartphone? Wie daar diensten voor aanlevert (of er reclame verkoopt) zou geneigd zijn om dat belang te overschatten, hoor je her en der. Volgens de CIM-studie loopt 15% van de tijd die we aan gecimeerde websites spenderen via een smartphone. De reach is 56%, wat betekent dat we via smartphone gewoon minder lang surfen, wat niet onlogisch is. Het langst blijven we hangen op sport- en nieuwssites. En opvallend, zeker aan Nederlandstalige kant: surfers combineren gewoon heel vaak mobile en desktop voor nieuwssites.
Is mobile dus belangrijk in België? Jazeker, zegt Stéphanie Radochitzki, digital strategy director bij Space.: "41% van de Belgische surfers gebruikte een smartphone volgens de laatste CIM-golf, en zelfs 56% in augustus, wellicht beïnvloed door de vakantie. Maar smartphone staat voor slechts 29% van de bezoeken, 19% van de bezochte pagina's en 15% van de gespendeerde tijd (en in september bleef dat ongeveer stabiel ten opzichte van augustus). Zal mobile blijven groeien? Ja, want België is zijn achterstand aan het inhalen. We kunnen verwachten dat binnen de twee jaar ongeveer elke surfer een smartphone zal gebruiken en dat zou een verdubbeling inhouden van de hierboven vermelde cijfers."
CIM_Internet_Results_September_V2_20151022