Smiths gaat op in Lay's en Cheetos

125g-Lays-Grills-Fume-BE-2015_LR

Marketing / News / Retail

125g-Lays-Mamamia-2015_LRNet op het moment dat PepsiCo 50 jaar bestaat en chips als hartige snack in België eveneens een halve eeuw aanwezig is, zetten Lay’s en Smiths de volgende stap in hun geschiedenis. PepsiCo dynamiseert haar merken en haar productportfolio en gaat binnen de snacks een nieuwe merkstrategie toepassen voor Lay’s en Smiths. De groep gaat in de Benelux een rebranding doorvoeren van de huidige Smiths producten naar Lay’s en Cheetos en laat hierdoor Lay’s de stretch maken naar het subsegment van chips in speciale vormpjes. Bugles, Grills en Mama Mia vallen voortaan onder de Lay’s umbrella. Daarnaast komt Smiths-propositie Ringlings onder Cheetos te vallen. Cheetos is een overkoepelende merknaam die wereldwijd bestaat. “We optimaliseren onze portfolio,” zegt Sabine Selos, senior marketing manager Salty Snacks Benelux bij PepsiCo, in een interview met PUB. “Lay’s wordt door de opname van een groot aantal producten van Smiths een gediversifieerd gamma dat zo goed als alle doelgroepen aanspreekt, Cheetos is iets specifieker en richt zich tot een iets jongere doelgroep.”

125g-Lays-Bugles-Sweet-Chili-NL-2015_LR

De bestaande (en bekende) producten van Smiths verdwijnen voor alle duidelijkheid niet uit de rekken. Wel komen ze in België (en de hele Benelux) vanaf april van dit jaar onder de paraplu van Lay’s of van Cheetos terecht. PepsiCo start hiermee een rebrandingproces waarbij een maximale herkenbaarheid behouden blijft voor de shoppers en de winkels. PepsiCo bereidt voldoende ondersteuning in communicatie voor, op en rond de winkelvloer, om de transitie positief te laten verlopen. In mei  knalt Lay’s met een grootscheepse campagne die alvast televisie, sociale media, impactvolle POS materialen en pr-acties omvatten. Bij al deze acties zijn diverse bureaus betrokken: Tiempo BBDO voor de algemene campagnes, op lokaal vlak komen daar bijvoorbeeld LikeFriends voor de sociale media, Firm voor de POS en instore campagnes, OMD voor de media-inzet bij en Bebble voor pr-acties bij.“De bedoeling op langere termijn is om extra waarde te creëren voor de categorie,” beklemtoont Sabine Selos nog.

125g-Cheetos-Ringlings-BE-2016_LR