Smurfen versus Victor Horta

Crea / Design / News

brussels airlines

In de zoektocht naar haar 5de Belgian Icon lanceerde Brussels Airlines een oproep naar haar klanten en fans van België om te weten welke Belgische persoon of idee zij door de lucht willen zien klieven op een Airbus A320. Uit de meer dan 1400 ideeën, heeft de jury twee finalisten gekozen. Tot 24 september kan het publiek nu stemmen voor zijn of haar favoriet. Het winnende design zal vanaf maart te zien zijn op een speciaal geschilderd vliegtuig.brussels airlines

Begin augustus lanceerde Brussels Airlines een oproep om het vijfde Belgian Icon vliegtuig te ontwerpen in haar serie van speciale vliegtuigen opgedrage aan legendarische Belgen of Belgische cultuur. De airline ontving een overweldigend aantal ideeën en designs, 1415 in totaal die stuk voor stuk het beste van België weergeven.

In het land van het surrealisme blijkt geen idee te gek. Zo werden er onder andere vliegtuigontwerpen ingestuurd van dansende witlof en het kapsel van Rode Duivel Fellaini. De populairste ideeën waren echter Belgische strips (de Smurfen, Marsupilami, Lucky Luke, Le Chat,…), muziek (Toots Thielemans, de saxofoon, Jacques Brel,…) en culinaire cultuur (chocolade, frieten, wafels,…). De ingezonden designs kwamen overigens niet enkel vanuit België, maar ook vanuit onder andere Frankrijk, Duitsland, Oeganda en zelfs Libanon en Colombia.brussels airlines

De jury, met daarin Tomorrowland General Manager Dave Sips, Olympisch kampioene Olivia Borlée, Pairi Daiza CEO Eric Domb, CEO en artistiek directeur van BOZAR Paul Dujardin, Belgian Star Chef Yves Mattagne en producer en muzikant Netsky hadden als jury dan ook geen makkelijke taak om uit al deze inzendingen de twee finale kanshebbers te selecteren. Op maandagavond kwamen ze samen met Brussels Airlines, waar ze met o.a. CEO Bernard Gustin tot een beslissing kwamen. De Smurfen van Marta Mascellani en Art NouveauHorta van Ahmet Sefer zullen nu strijden om een plaats op de Airbus A320! De jury hield rekening met verschillende criteria, waaronder de internationale bekendheid en het unieke karakter van de ideeën en ook of het icoon een goede Belgische ambassadeur is.