Snuifje USP op bedje van gelakte code of conduct?

brandbrand

Communication / Design / News

brandbrandAls merk moet je laten zien wie je bent. De markt van 'branding' groeit dus, want elk merk heeft communicatie nodig. Maar er is een gigantisch probleem, vindt Ben Urbain van Glossy.tv, dat sinds 2004 bestaat en sinds 2012 brandingstrategie en -design als corebusiness heeft: iedereen werkt in formats. "Het is eenheidsworst," zegt Ben Urbain. "De liefde voor schoonheid verdwijnt, terwijl een goede branding het resultaat is van goede grafiek en een goed gedachtegoed, en altijd 'one step ahead' is."

Ben UrbainBen Urbain

Glossy.tv werkt al enkele jaren voor Night Shift, een netwerkevent voor creatieve ondernemers, en ging dit jaar in op de vraag van de organisatoren om zélf een project uit te werken. Maar hoe profileer je jezelf als brandingbureau? Je pakt doorgaans uit met cases en dus maak je reclame voor je klanten, niet voor jezelf. "Met ons bureau hebben wij daarom brandbrand (brandbrand.be) ontwikkeld, een blank canvassite die het probleem van die eenheidsworst aan de kaak stelt," zegt Ben Urbain. "We hebben er ons goed mee geamuseerd, maar eigenlijk ménen we het ook. We daagden onszelf een beetje uit met brandbrand. Zoveel merken lijken vanuit dezelfde template te werken. Het is alsof responsive webdesign responsive branding geworden is. Een snuifje USP op een bedje van gelakte code of conduct, afgewerkt met een pittige elevator pitch."
brandbrand

De gimmick werd een deel van de klantenwerving: bij gesprekken bij klanten staat toelichting bij brandbrand voortaan bovenaan de agenda - om te laten zien dat het anders kan en moet. "Branding is soul, marketing is sale," doceert Ben Urbain. "Willen klanten die eenheidsworst, dan zijn wij waarschijnlijk niet het bureau dat ze zoeken."
brandbrand