Social Media Awards 2018: De Belgische winnaars

Awards / Media / News

HI_Interactions BelgiumHet voorbije jaar kreeg u elke maand een social media ranking, een samenwerking tussen PUB en het Oostenrijkse Storyclash. Na een evaluatie van de cijfers zet Storyclash de meest succesvolle Belgische nieuwssites op social media en de meest succesvolle posts binnen elke categorie (artikelen, foto's, video's en GIF's) op een rij. De interacties worden telkens gemeten op de platformen Facebook, Instagram, Twitter en YouTube*.2018_media_be
De concurrentie was hevig, maar er kan maar één winnaar zijn: Het Laatste Nieuws had een duidelijke voorsprong met meer dan 23,5 miljoen interacties in 2018, gevolgd door Het Nieuwsblad op de tweede plaats met bijna 19 miljoen interacties en RTBF op de derde plaats met meer dan 17,5 miljoen interacties. Storyclash feliciteert de Top 3 met dit succes! En opgelet: door technische omstandigheden werden niet alle interacties van Het Laatste Nieuws genoteerd. De voorsprong is dus eigenlijk nog groter dan hier voorgesteld. Het is niet eenvoudig om social media dominantie te bereiken in het huidige digitale landschap, dus willen we elk van de top 3 eer aandoen met de Storyclash Social Media Award voor uitstekende prestaties in social media:
Het Laatste Nieuws HLN
#1: Het Laatste Nieuws
Als grootste nieuwssite van het land is het succes van Het Laatste Nieuws/hln.be het gevolg van de constante aandacht voor hun enorme sociale media-aanhangers. HLN kreeg in 2018 voldoende interacties om hun zuurverdiende nummer één plek te verdienen!
sma_BE_1_web
#2: Het Nieuwsblad
De krantenindustrie is een productieve plaats voor sociale media en Het Nieuwsblad is een van de bekendste nieuwsredacties van België, dus is het logisch dat ze een mooi jaar met 18,7 miljoen interacties hebben gekend. De site is de afgeleide van een krant die al geruime tijd bestaat, zodat de krant profiteert van de blijvende populariteit - iets wat ook al gold voor Het Laatste Nieuws en hln.be, natuurlijk...
sma_BE_2_web
#3: RTBF
Met 17,5 miljoen interacties in 2018 had RTBF een legitieme kans om de tweede plaats te bemachtigen... maar net niet! Dit is wel de nummer 1 in Franstalig België. De sociale media-aanhang is niet zo groot als die van de twee sites hierboven, wat betekent dat de 17.581.735 interacties van RTBF eigenlijk best wel indrukwekkend zijn!
sma_BE_3_web
Het meest succesvolle artikel van het jaar? De Belgische satirische site Nordpresse haalde in september 325.498 interacties met deze politieke satire die ze op hun social media netwerken (Facebook, Twitter en websharing samen) plaatsten, waarmee ze het meest succesvolle artikel van het jaar verdienden.

Het meest succesvolle beeld van het jaar: Nordpresse wint alweer! Met een afbeelding die hun Facebook-post vergezelde over hoe Nordpresse door de Franse overheid op de zwarte lijst zou zijn gezet vanwege de satirische en vaak controversiële inhoud!

De meest succesvolle video van het jaar is er eentje van De Standaard. Sommige sites krijgen in één jaar tijd 800.000 sociale media interacties. De Standaard behaalde 811.207 interacties met deze ene videopost. Deze video over World Chase Tag ging viraal in oktober...

De meest succesvolle GIF van het jaar was er eentje van Canvas. Een nieuwjaarsgroet! Wees eerlijk: het maakt dat je ook wilt dansen, nietwaar?

En onze beste wensen:  mede namens Storyclash hopen we dat dit overzicht u beviel. Op Storyclash kunt u overigens zelf checken welke pagina's en posts (ook die van uzelf) momenteel het beste presteren!
*Het Storyclash Jaaroverzicht houdt rekening met de interacties van Facebook, Twitter, Instagram en YouTube. Alle reacties op online content zoals commentaren, shares, likes, etc. (inclusief websharing) worden samengevat als interacties. Deze rangschikking claimt niet de volledigheid van alle bronnen.