Social media managers trekken aan alarmbel over forse toename online haat

4schools / Media / News

Social media managers van een zestigtal grote Belgische bedrijven en organisaties lanceren op maandag 23 januari, Community Manager Appreciation Day, “Hier Niet”. Met dit gezamenlijk initiatief willen ze een halt toeroepen aan de forse toename van haatspraak op sociale media. Onder de ondertekenaars bevinden zich grote spelers uit alle sectoren, overheden en koepelorganisaties.

Met de website hierniet.be krijgen social media managers er een instrument bij tegen online haat. Ze kunnen mensen die over de schreef gaan vanaf vandaag verwijzen naar de website, wanneer ze reacties of berichten ontvangen die respectloos overkomen. “Hier Niet” legt een reeks huisregels vast voor online reacties. Het gaat onder meer om het niet tolereren van schelden, pesten en racistische opmerkingen. De website geeft daarnaast ook een reeks praktische tips voor social media managers, hoe om te gaan met online haat.

Verdubbeling van haatspraak

De Belgische social media managers willen met “Hier Niet” aan de alarmbel trekken. Uit onderzoek van Textgain, een spin-off van de UAntwerpen, blijkt dat haatspraak de afgelopen jaren fors toenam. “Textgain observeert met behulp van Artificiële Intelligentie haatspraak op sociale media. De cijfers liegen er niet om: op nog geen 2 à 3 jaar tijd stelden we een verdubbeling vast van het aantal incidenten. En dat is nog maar een conservatieve schatting. Online haatspraak is een ernstig maatschappelijk probleem dat nog altijd niet serieus genoeg genomen wordt”, aldus Guy De Pauw, CEO van Textgain. Social media managers ondervinden dat dagelijks aan den lijve, wat een impact heeft op hun mentaal welzijn.

Niet alleen

“Hier Niet” groeide vanuit een stijgende behoefte aan ondersteuning om met steeds sterkere en grovere reacties en haatberichten om te gaan. “We willen duidelijk maken dat haatspraak geen plaats heeft op de sociale netwerken van bedrijven en organisaties. Beledigingen, racistische uitspraken en ruzies komen niet alleen terecht bij de personen waarover de post gaat, ook sociale media managers krijgen dit elke dag te verteren," zegt Delphine Van Belleghem, een van de initiatiefnemers. “Als merk, organisatie of bedrijf zeggen we ‘Hier Niet’. Onze klanten, leden of volgers moeten zich welkom voelen op onze digitale kanalen. Tegelijk is het een hulpmiddel voor de social media manager om met haatspraak om te gaan, zodat er weer meer tijd vrijkomt om waardevolle opmerkingen en vragen op te volgen. We tonen hiermee ook dat hij of zij niet alleen staat.”

Censuur

“Hier Niet” wil absoluut geen censuur. “Reacties en interacties zijn het hart van sociale media. Dus vragen stellen, commentaar of kritiek geven, mag allemaal. Moeten we het altijd eens zijn met elkaar? Zeker niet. Gebruik je recht op vrije meningsuiting en schreeuw je mening gerust van de sociale media daken. Maar, er zijn grenzen.”

“Met de regels willen we er mee voor zorgen dat sociale mediakanalen een plaats zijn waar je voelt dat je kan zeggen wat je denkt, op een respectvolle manier. Zo houden we het leefbaar voor de beheerders van de sociale netwerken en voor iedereen die meeleest”, aldus Joke De Nul, een van de initiatiefnemers. Dat haatspraak een groeiend probleem is, merken niet alleen de initiatiefnemers. Bedrijven als Google Belgium, Proximus, Telenet, MIVB, Hyundai, Bpost en Microsoft schaarden zich mee achter het initiatief. Ook sectorverenigingen de Belgian Association of Marketing (BAM), UBA, ACC, Kortom en CSquare zetten mee hun schouders onder “Hier niet”, net als Meta, het moederbedrijf achter Facebook en Instagram.

Enkele quotes van medestanders:

"Het is tijd om de dialoog op social media te veranderen. Er is geen plaats voor haat, discriminatie of geweld online. Daarom steun ik “Hier Niet” 100 procent. Het zal ons helpen een veiligere digitale omgeving te bouwen, voor iedereen.” - Guillaume Boutin, CEO Proximus.

“Bij Publicis Groupe doen we heel veel voor het welzijn van onze werknemers. Maar de commentaren die onze community managers regelmatig te verduren krijgen, treft hen soms ook persoonlijk. Dit kunnen we niet zomaar blijven aanvaarden. Daarom nemen we deel aan het initiatief en zeggen we ‘Hier Niet’”, aldus Karel Vinck Co-CEO van Publicis Groupe Belgium.

"Niet alleen onze medewerkers op het terrein krijgen dagelijks te maken met agressie, ook onze community managers. Ze krijgen online heel wat te verwerken, terwijl het net mensen zijn die ten dienst staan van onze reizigers. Geweld en discriminatie heeft nergens zijn plaats, respect des te meer. Daarom vind ik "Hier Niet" een belangrijk initiatief dat ik volop steun", aldus Brieuc de Meeûs, CEO van de MIVB.

"Het internet biedt een resem aan mogelijkheden om met elkaar in contact te treden, samen te werken en via sociale media informatie met elkaar te delen. Maar dat moet op een veilige en respectvolle manier gebeuren, en aanzetten tot haat hoort daar hoegenaamd niet bij. Met 'Niet Hier' krijgen mensen die sociale media beheren een uitstekend kader om beter om te gaan met haatspraak." - Thierry Geerts, CEO Google Belgium

Deelnemende bedrijven:  

  • Tech: Google Belgium, META Belgium, Microsoft Belgium, Joyn, MolenGeek…
  • Organisaties: UBA, ACC, Kortom, BAM, VLCM, CSQUARE, …
  • Openbaar vervoer: MIVB, De Lijn, TEC
  • Automotive: Astara groep (Hyundai, Suzuki,...), Jaguar, Land Rover Belux, Honda, …
  • Onderwijs: Go Onderwijs, Artevelde Hogeschool, HoGent, Thomas More, HoWest…
  • Telco: Proximus, Telenet, Mobile Vikings, BASE, …
  • Entertainment: Voetbal Vlaanderen, Belgische Voetbalbond - RBFA, LAGO, …
  • Overheid: Bpost, Stad Sint-Niklaas, Vlaamse Stichting voor Verkeerskunde, …
  • Non-profit: Child Focus, Kom op tegen kanker, Vlaamse Jeugdraad, ...
  • Marketing agencies: mortierbrigade, Adsomenoise, Publicis Groupe, …

De volledige lijst van deelnemers vind je op www.hierniet.be vanaf 23/1 of op verzoek.

Werkten mee aan dit initiatief:

  • Karin van Hees (Stad Mechelen)
  • Joke De Nul (voorzitter Vlaamse Community Manager VLCM - Punchline)
  • Krystina Sferlazza (Proximus)
  • Lisa Smets (mortierbrigade)
  • Silas de Smit (Social media freelancer)
  • Delphine Van Belleghem (Social media freelancer)
  • Freek Stevens (Social media freelancer)
  • Chris Demeyere (VLCM - Punchline)
  • Erik Van der Kolk (Telenet)