De rol van influencers in uw contentstrategie
Beïnvloeders of influencers hebben de macht om content viraal te laten gaan. Om deze goudmijn beter te ontginnen, maken de grote merken gebruik van ‘social media listening’, het nieuwe wapen in hun contentstrategie.
De vinger aan de pols van influencers
In maart 2015 ging operator Orange van start met zijn Social Hub, met als doel zijn content te optimaliseren door maximaal voeling te houden met de influencers.
Het Journal du Net omschrijft influencers als “webspelers die de macht hebben om content viraal te laten gaan”. Door zicht te krijgen op het door hen gebruikte jargon kan een contentstrategie daadwerkelijk geoptimaliseerd worden. Luisteren naar deze nieuwe autoriteit wordt dus van cruciaal belang om de productie van content efficiënt te sturen.
Laurent Laforest, directeur Europa E-commerce en Digital van L’Oréal Luxe, vertelt op de blog du Modérateur dat influencers tot de vele contactpunten behoren tussen consumenten en merken. Volgens hem hebben de opkomst van videocontent en mobiel internet geleid tot de sterke toename van de invloed van deze nieuwe toonaangevende spelers, meer bepaald op platformen als YouTube en Instagram. We kunnen het ons dus niet langer veroorloven om de influencers links te laten liggen in onze marketingstrategie.
Social Media Listening in de praktijk
De grootste merken maken steeds vaker gebruik van tools voor Social Media Listening.
Command Center, Social Rooms, Social Hub … In deze luister-, opvolgings- en gespreksruimten van merken op de sociale netwerken bevinden zich grote schermen die in realtime de gesprekken en de sociale gegevens opvolgen die op het web over het merk circuleren. Op eenzelfde plaats verzamelen ze verschillende multidisciplinaire competenties, zoals de animatie en het beheer van sociale netwerken, copywriting en gegevensanalyse.
Dankzij deze nieuwe opvolgings-, analyse- en gespreksmogelijkheden op de sociale netwerken beschikken merken vandaag over doeltreffende tools om gelijke tred te houden met de verwachtingen van hun doelpubliek en zicht te krijgen op hoe die verwachtingen evolueren. Zo kunnen merken content produceren op maat van hun doelpubliek.
---
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]