SodaStream krijgt effie en wint rechtszaak

Awards / Communication / News

457_SS_FB_cover_eng

SodaStream sleepte gisteren een Euro Effie Marketing Award in de wacht voor de ‘Shame or Glory’-campagne in de categorie ‘Carpe Diem’. Deze campagne vormt een knipoog naar de iconische ‘Walk of Shame’-scène uit ‘Game of Thrones’. In de spot is te zien hoe de assistent van Thor Bjorson bruiswater in een supermarkt koopt en vervolgens wordt achtervolgd door Hannah Weddingham als Septa Unella, die luidkeels “shame!” roept. De campagne, gecreëerd door Allenby Concept House, werd ondertussen meer dan 100 miljoen keer bekeken. De afgelopen tijd werden de wereldwijde marketingactiviteiten van SodaStream meermaals erkend door een groot aantal internationale prijzen: zo wonnen ze ook de Golden Drum Award, de PR Daily Campaign of the Year Award en de Gold Saber-prijs. De Euro Effie Awards worden jaarlijks uitgereikt aan de meest succesvolle marketing- en communicatiecampagnes die in twee of meer Europese landen werden uitgerold. “Wij voelen ons vereerd dat we deze Effie Award voor uitmuntendheid in PR en digitale strategie en uitvoering mogen ontvangen,” aldus Johan Schepers, country general manager SodaStream Benelux. “Deze award is voor ons een bevestiging dat onze campagnes aanslaan en dat creativiteit werkt.”
457_SodaStream_Shame-or-Glory
SodaStream koos voor een disruptieve marketingcommunicatie voor wat het bedrijf "de strijd voor een wereld zonder plastic flessen" noemt. Dat haar campagnes wel vaker stof doen opwaaien bleek ook uit de rechtszaak, aangespannen door de Belgische sectorvereniging van de water- en frisdrankindustrie (VIWF). Het bruiswatermerk meldt nu dat ze die rechtszaak gewonnnen heeft. Eind 2016 werd SodaStream Benelux aangeklaagd voor de ‘Shame or Glory’- en ‘No Planet. No Christmas’-campagnes. Het VIWF eiste een onmiddellijke stopzetting van de campagnes en een claim van 50.000 euro per dag dat de campagnes online te zien waren en 10.000 euro per dag dat ze opdoken op ieder ander medium.2017_10_16 Visuel Thor_fck plastic blottles

 

Volgens het VIWF, de vertegenwoordiger van 90% van de bedrijven die actief zijn op de markt van natuurlijke mineraalwater, bronwater, tafelwater en frisdranken, was SodaStreams ‘Shame or Glory’-campagne uit 2016 expliciet gericht tegen bruiswater in plastic flessen. Het VIWF noemde de campagne “een publieke vernedering van consumenten van bruiswater in plastic flessen”. Ook de uitspraak “F**k Plastic Bottles” in de ‘No Planet. No Christmas’-campagne werd negatief onthaald door het VIWF. Volgens het VIWF waren de campagnes van SodaStream erop gericht om verpakt water in diskrediet te brengen in plaats van het tonen van de kwaliteiten en voordelen van het eigen product. De rechter verklaarde deze claim echter niet ontvankelijk. “We zijn heel blij met de uitspraak van de rechter,” aldus Johan Schepers. “We hebben ons niet laten stoppen door de juridische stappen van het VIWF en we blijven ijveren voor een duurzamere toekomst. Zo ook met de Homoschlepiens’-campagne die we dit jaar hebben gelanceerd, om het prehistorische gebruik van vervuilende plastic wegwerpflessen humoristisch onder de aandacht te brengen.”