SodaStream roept op om planeet niet te vergeten

Morgen, op 22 april, is het Dag van de Aarde. Als eerbetoon tijdens de coronacrisis brengt SodaStream daarom een emotionele video uit waarin het belang van zorg voor onze planeet wordt benadrukt, zelfs in deze moeilijke tijd waarbij we thuis ‘opgesloten’ zitten. De video heeft een sociale en een ecologische boodschap: “we moeten thuisblijven om hier doorheen te komen, maar eens we dit overwonnen hebben, laten we dan niet vergeten om beter voor de planeet te zorgen – onze thuis”.
https://www.youtube.com/watch?v=I_kCSEPxUSc&feature=youtu.be
“Terwijl we allemaal een uitzonderlijke en uitdagende tijd meemaken, hoop ik dat we, wanneer Covid-19 achter ons ligt, niet vergeten dat we veel beter voor onze planeet moeten zorgen, allemaal samen als mensheid,” aldus Eyal Shohat, CEO van SodaStream.
Intussen blijft SodaStream haar strijd tegen afval van wegwerplastic voeren. Op basis van prognoses van de continue groei afgelopen jaren is het bruiswatermerk van de PepsiCo groep van plan om het gebruik van bijna 67 miljard flessen te besparen tegen 2025. Daarnaast maakt het bedrijf in 2021 de overstap van plastic naar metalen flessen voor al haar smaken, waardoor de komende vijf jaar nog eens bijna 200 miljoen plastic flessen voor eenmalig gebruik worden vermeden. SodaStream-smaken worden over de hele wereld gebruikt om thuis zelf bruisende dranken in een verscheidenheid aan smaken te maken. De SodaStream-fabriek in Israël produceert zo’n 30 miljoen flesjes met smaken per jaar, en dat aantal zal toenemen. Het bedrijf benadrukt dat de overgang naar metalen verpakkingen een complexe operatie is.
Metaal is de makkelijkste en meest efficiënte optie die momenteel in de wereld beschikbaar is voor recylage en vergt geen ‘markteducatie’ voor afvalscheiding. Volgens EPA-gegevens, de Amerikaanse Environmental Protection Agency, wordt 70% van de metalen volledig gerecyleerd in de VS, vergeleken met 35% aluminium, 33% glas en slechts 15% plastic. In Europa is dat aantal nog hoger: 74,2% van de metalen wordt volledig gerecycleerd. Deze aanpassing zal naar verwachting de komende jaren honderden miljoenen plastic wegwerpflesjes besparen.
In 2019 heeft SodaStream bijgedragen aan het vermijden van ongeveer 5 miljard plastic flessen voor eenmalig gebruik. Meer dan 80% hiervan werd gerealiseerd door de acht best presterende markten van SodaStream, namelijk Duitsland, de VS, Frankrijk, Canada, Australië, Scandinavië, Oostenrijk en de Benelux.
En ook dit jaar is SodaStream partner van Mei Plasticvrij. Ineke Van Nieuwenhove van Mei Plasticvrij: “We zitten thuis, maar we vergeten vaak dat de hele planeet onze thuis is. Groene natuur, zuivere lucht, blauwe oceanen, dat is wat we écht nodig hebben. En wegwerpplastic hoort daar niet in thuis. De video is een mooie reminder voor ons allemaal. En daar voeg ik graag aan toe: begin in je eigen huis met wegwerpplastic te bannen. Voor de planeet, je thuis.”
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]