Software als samenwerking: CRM en digitale marketing maken schoon schip

Marketing / News

CRM-systemen en andere digitale-marketingtools kunnen bedrijven helpen om de klant centraal te zetten in alles wat ze doen. Allereerst door klantengegevens toegankelijk te maken voor iedereen binnen de organisatie, over de verschillende bedrijfsafdelingen heen. Maar daarnaast zijn er ook nog andere manieren om samen te werken rond dezelfde doelen.

De wereld van marketingtools is zeer gevoelig voor allerhande evoluties. “Vroeger had je het probleem van vendor lock-in,” zegt Roel Naessens, regionaal vicepresident verantwoordelijk voor de Marketing Cloud en Commerce Cloud van Salesforce: als je met een bepaalde aanbieder in zee ging, zat je vast bij hen en kon je niet zomaar overschakelen naar een ander systeem. Tegenwoordig zet Salesforce echter sterk in op interconnectiviteit, waardoor je in functie van je concrete noden verschillende softwareoplossingen kunt combineren.

Dergelijke openheid vinden we tegenwoordig terug bij zo goed als alle aanbieders – bijvoorbeeld ook bij het Belgische Teamleader, dat met Focus en Orbit work management-oplossingen biedt voor zowel KMO’s als grotere ondernemingen: volgens oprichter en ceo Jeroen De Wit kan hun software bogen op integraties met meer dan 300 andere programma’s.

Microsoft, dat voor Dynamics 365 een platformaanpak hanteert die verschillende modules voor sales en marketing verenigt rond dezelfde data, gaat zelfs nog verder in die modulaire aanpak: “Met ons zogenaamde Power Platform bieden we low-code of zelfs no code oplossingen die mensen in staat stellen om zelf te gaan bouwen,” stelt Dorien Aerts, de business applications go to market lead van het bedrijf. “En Dynamics 365 is op dezelfde leest geschoeid: hoewel het om complexe toepassingen gaat, zijn ook zij in principe low-code. Als een bedrijf een heel specifieke vraag heeft waarop onze software of die van de concurrentie geen antwoord biedt, kan je dus zelf een oplossing bouwen op basis van de voorhanden zijnde data.”

>>> LEES HET VOLLEDIGE ARTIKEL IN PUB MAGAZINE