Zag u ons al passeren, online of op kantoor? We hebben het natuurlijk over het nieuwste en meteen ook het eerste PUB Magazine van dit jaar. Beginnen doen we sterk, met een actualiteitsgebonden edito van hoofdredacteur Philippe Warzée. Heeft u het al gelezen?
Het is een bekend verhaal. Op 14 augustus 1980 gingen de 17.000 arbeiders van de Lenin-scheepswerf in Gdańsk, Polen, in staking. Het was de geboorte van de vakbond Solidariteit en het begin van het einde voor de Volksrepubliek Polen... die werd aangestuurd vanuit Moskou. Overal in Europa en de rest van de wereld prijkten de rood-witte stickers van Solidarnosc op de achterruit van auto's.
Op 9 november 1989 viel de Berlijnse Muur. Een wind van vrijheid blies over Oost-Europa.
In februari 2022 is er geen sprake meer van communisme in deze gebieden. Het huidige Rusland is imperialistisch, met de bitterheid van de vroegere territoriale grootsheid van de USSR. De realiteit van 24 februari heeft onze democratieën groggy gemaakt. Het scenario heeft niets te maken met wat we in de jaren 1980 kenden. Europa werd toen geconfronteerd met een beer in winterslaap die eindelijk het perestrojka-lied neuriede, met daarbij applaus van de wereld.
De politieke en strategische antwoorden liggen nu in de handen van onze leiders. Aan onze kant is er natuurlijk een golf van solidariteit voor de Oekraïners. Dit vertaalt zich in logistieke en personele steun van bureaus en media met afdelingen in het oorlogsgebied. Natuurlijk moeten wij allemaal solidair zijn, zowel met de Oekraïners als met alle Russen die niet bij deze oorlog betrokken zijn. Солидарность en Солідарність betekenen "solidariteit" in het Russisch en het Oekraïens. Let wel, deze twee woorden zijn bijna identiek, net als deze twee volkeren. Het is aan ons, hoe dan ook, om deze gelijkgestemden bij te staan. De wereld en onze onder druk staande planeet hebben niets aan autocraten als Poetin, Trump, Kim Jong-un en anderen. Dit is natuurlijk niet het moment om "Solidariteit"-stickers te drukken. Laten we niet vergeten dat alle initiatieven uit de wereld van de communicatie welkom zijn, maar dat stigmatisering moet worden vermeden.
Het volledige PUB Magazine? Dat vindt u hier.
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]