Solliciteren zonder teleurstelling
Om pas afgestudeerden te steunen in hun zoektocht naar werk, bedachten Accent Jobs en Volkswagen een speciale sollicitatiemethode: eentje waarbij ze niet te maken krijgen met de afwijzingsbrieven van werknemers. Uit een steekproef bij 500 jongeren blijkt namelijk dat 40% van de ondervraagden tot vijfmaal werd afgewezen in de eerste maanden van hun zoektocht. Erg teleurstellend, aldus de jongeren.
Het werkt als volgt: kandidaten kunnen een cv uploaden en krijgen via een Skype-gesprek met een digital talent hunter van Accent Jobs tips om hun cv en LinkedIn-profiel te verbeteren. Wanneer alles op punt staat, sturen zij de gegevens door naar gepaste bedrijven. De kandidaten weten echter niet welke bedrijven dit zijn en komen het dus nooit te weten als er een eventuele afwijzing is. Bij positief nieuws wordt de kandidaat ingelicht en krijgt hij via Volkswagen ook erna nog verdere coaching, want de eerste personen die een uitnodiging krijgen voor een gesprek, mogen met een persoonlijke coach naar hun gesprek. Waarom de autofabrikant meestapt in het verhaal is niet ver te zoeken: Volkswagen communiceert met haar Polo namelijk al jaren rond 'confidence', en wil de jonge doelgroep nu ook zelfvertrouwen bieden eens ze uit de auto gestapt zijn.