Soniq Awards 2022: alle winnaars op een rij

Awards / News

De winnaars van de Soniq Awards 2022 zijn bekend. Een achtkoppige jury heeft zich over de oogst van deze editie gebogen en zijn verdict geveld. Er waren in totaal 28 cases ingediend voor 3 categorieën. Voor “Soniq Branding” was er een speciale procedure die vertrok van een longlist van 17 merken opgesteld door de leden van VIA.

In de categorie “Best Use of Radio” waren de genomineerden Walibi (Emakina), ZIP (Done by Friday) en Ketnet/De Vlog van Fee (Lucy).

En de winnaar is... Ketnet/De Vlog van Fee (Lucy). Wat als een tienjarig Joods meisje tijdens de Tweede Wereldoorlog geen dagboek had gehad, maar een vlogcamera?Met de fictiereeks “De vlog van Fée” maakte Ketnet de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog tastbaar voor kinderen en hun (groot)ouders. De stille maar zeer impactvolle radiospot waarin, op een Duitse soldaat na, niet gepraat wordt, gaf de luisteraar alvast een eerste kippenvelmoment ter aankondiging van deze historische reeks.

Voor “Best Innovation in Audio” kwamen in aanmerking: Opel Mokka-e (LDV United), Wetenschapje (Geluidshuis) en The playlist song (Mortierbrigade).

En de winnaar is... Wetenschapje (Geluidshuis). Hoe creëer je branded content voor kinderen? En niet gewoon voor één enkel merk, maar voor eindeloos veel merken met behoorlijk uiteenlopende boodschappen? Makkelijk. Je zorgt er in de eerste plaats voor dat kinderen er écht iets aan hebben. Dat is precies wat Het Geluidshuis deed met Wetenschapje, een podcast over tja... wetenschap. Met grote en kleine vragen van grote en kleine denkers. In de nieuwe categorie “Best Branded Audio Content” waren het Flair (Raygun), Dela (Dela) en Wetenschapje (Geluidshuis) die streden om de eer.

En de winnaar is... Dela (Dela). Naar aanleiding van het HLN- en Dela-onderzoek rond afscheid nemen heeft de avondspits van Joe, met Raf & Rani, de week voor Hemelse Helden geprobeerd om afscheid nemen meer bespreekbaar te maken aan de hand van allerlei thema’s. Voor de award “Sonic Branding” haalden dit jaar Lidl, Luminus en Sunweb de shortlist.

En de winnaar is... Lidl.

Tot slot is er de Special Award “creative consistancy”  voor LDV United en Devos & Lemmens! Devos & Lemmens vertaalde zijn merkessentie ‘tasteful togetherness’ in een sterk scorende campagne die aansluiting vond bij het brandende gevoel dat heerste bij de Belgen. Na de lange coronawinter was het tijd om terug samen te kunnen genieten van een Belbecue met lekkere sausjes: ‘vlamdrang’.


U vindt dit nieuws interessant en bent nog niet ingeschreven op PUBNews en PUB on Saturday? Klik hier, scroll naar beneden en laat uw gegevens achter...

U heeft nog geen full acces-abonnement op PUB? Klik dan hier en doe wat nodig is...