Sounds of Change kiest eerste winnaars van 2025

Ter herinnering: de juryleden zijn: Fred Dorsimont (Behaven), An Rietjens (Serviceplan), Wim Vermeulen (Bubka), Lionel Lammens (ex-MIVB), Marine Dehossay en Evy Van Ruyskensvelde (PUB).
En de winnaars van deze eerste ronde zijn...
VRT (NL)
Deze spot overtuigde de jury door een positief gevoel en een gevoel van trots te creëren bij de luisteraars. Het warme, feelgood-karakter zorgde ervoor dat deelnemers aan De Warmste Week zich gewaardeerd voelden voor hun inspanningen en vrijgevigheid. Met een duidelijke en eenvoudige boodschap, ondersteund door een warme sfeer, bereikte de campagne haar doel om bijdragen te vieren en deelnemers te bedanken.
“We zijn heel trots op De Warmste Week, editie 2024,” reageert Elisabeth Roelandt, marketing manager bij VRT. “Samen vlamden we met heel Vlaanderen tegen eenzaamheid en dat leverde een impact op die alle vorige jaren overtrof. Het niveau van de campagne-sound was met de prachtige cover van Portland, ongezien. Het is een sound die we doorheen alle campagne-uitingen hebben doorgetrokken met als hoogtepunt deze finale Bedankt-radiocampagne. Bedankt aan heel Vlaanderen om mee te vlammen tegen eenzaamheid.”
Gaia (FR)
Gaia wist opnieuw indruk te maken op de jury met een creatieve en diepgaande boodschap rond dolfijnenrechten. De spot viel op door zijn unieke ritme en onderscheidend geluid, en werd geprezen voor zijn onconventionele aanpak. Zonder klassieke slogans of directe oproepen tot actie wist de campagne luisteraars onder te dompelen in een aangrijpende geluidsbeleving. De jury benadrukte vooral de emotionele impact, die op een subtiele maar krachtige manier aanzet tot reflectie over dierenrechten.
ZORGVULDIG GESELECTEERDE RADIORECLAME
Sounds of Change, gelanceerd door Var, RMB, Bubka en PUB, heeft tot doel de beste creatieve reclamecampagnes te bekronen die niet alleen luisteraars weten te boeien, maar die ook duurzaamheid hoog in het vaandel dragen, en dit zowel in het Noorden als in het Zuiden. De prijs benadrukt de groeiende toewijding van merken aan ethische en verantwoorde communicatie.
Evaluatiecriteria zijn onder meer het gebruik van een originele sound, duidelijkheid, originaliteit en natuurlijk ook creativiteit. Elke audiospot wordt bovendien beoordeeld naargelang zijn potentiële impact op de maatschappij en het milieu. De jury zal daarbij rigoureus en evenwichtig te werk gaan, met een eerlijke verdeling tussen Noorden en Zuiden en voldoende diversiteit de juryleden. Om elke vorm van belangenvermenging te vermijden mag geen enkel jurylid deelnemen aan de evaluatie van een campagne die door zijn eigen bedrijf opgezet of gesponsord is.
Een hefboom voor sociale verandering
De winnende campagnes tonen aan dat reclame een effectief middel kan zijn om verandering te stimuleren. Door nieuwe sociale normen rond duurzaamheid te bevorderen, inspireren ze een breed publiek om praktijken te omarmen die meer respect tonen voor het milieu en dierenwelzijn.
Ter info: de voorselectie van deze spots gebeurt door Var en RMB, basis van de 17 SDGs (Sustainable Development Goals).
Account Manager - D|M&S
Account Manager in Antwerpen Account Manager D|M&S Antwerpen D|M&S is een toonaangevend communicatiebureau […]
Creatieve Content Creator - D|M&S
Creatieve Content Creator in Antwerpen Wij zijn op zoek naar een creatieve Content […]
Account Executive - VRT en meer lokale media
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Accountmanager Creative Partnerships - VRT
Wil jij de juiste partners verbinden met de mooiste projecten voor maximale impact? […]