Hoe doet corona ons naar onze gezondheid kijken?

News / Research / Serviceplan Corona Tracking

Om een representatief overzicht te krijgen van de economische impact van de huidige crisis op de Belgische markt, houdt Serviceplan Group in samenwerking met PUB een tweewekelijkse rondvraag, gespreid over vier golven, bij 600 respondenten tussen de 18 en 69 jaar oud. Vandaag bekijken we hoe de coronaviruspandemie onze consumptie van gezondheidsmiddelen en -abonnementen beïnvloedt. We polsten ook bij Jérôme Gobbesso, co-directeur van Newpharma, naar zijn kijk op deze cijfers.

DE CONSUMPTIE VAN GEZONDHEIDSMIDDELEN IS TOEGENOMEN

Vergeleken met begin april geven meer mensen aan dat hun consumptie van gezondheidsmiddelen en -abonnementen is toegenomen. Terwijl in de weken 15-16 slechts 4,7% van de mensen meer gezondheidsmiddelen kocht, steeg dit cijfer tot 6,3% in de weken 17-18 (1,6p.p uplift).

Jérôme Gobbesso legt uit waarom die verkoop volgens hem is toegenomen: "We begonnen eind april te praten over het einde van de lockdown, we zeiden dat we maskers nodig hadden. De mensen werden dus bang, ze dachten dat ze weer buiten mochten komen en gooiden zich allemaal op die producten. Onze apotheken hadden maskers, maar die moesten we bewaren voor het personeel in de gezondheidszorg, we hebben er niet over gepraat in de pers omdat we het gevoel hadden dat we er geen reclame voor wilden maken. Vanaf het moment dat we de maskers aanboden aan het grote publiek, verkochten we er elke dag tienduizenden! Het is normaal dat mensen zich haasten om ze te kopen als er een tekort is aan maskers of handgel... Bovendien denk ik dat we in een klimaat van angst zitten, mensen durven niet meer naar een apotheek te gaan, dus gaan ze liever online, wat het makkelijker maakt en de aankoop bevordert. Er is een verschuiving geweest van mensen die naar de lokale apotheek gingen naar de online apotheek. Dat is een interpretatie gebaseerd op het soort producten dat we verkopen, het is geen veralgemening. Maar we hebben honderdduizenden hydro-alcoholische gels, maskers, Dafalgan, voedingssupplementen, maar ook crèmes voor de droge huid verkocht, omdat de gel de handen uitdroogt voor degenen die het elke dag moeten gebruiken."

De stijging geeft aan dat mensen langzaam weer interesse en motivatie krijgen om voor hun gezondheid te zorgen en op zoek gaan naar recepten en oefeningen. De consumenten die op dit moment het meest op hun gezondheid letten, zijn vooral te vinden in Brussel, Limburg en Namen. DEZE CONSUMENTEN ZIJN OPTIMISTISCHER

Deze 6,3% zijn optimistischer dan de gemiddelde Belg en stimuleert de groei van deze categorie. Prijs en kwaliteit blijven de belangrijkste aankoopcriteria, maar deze mensen besteden meer aandacht aan het merk dan de rest van de Belgische consumenten, en ook service, overleg en regionaliteit spelen een belangrijke rol in hun beslissingsproces.

Voor Newpharma is het nog vroeg om te zeggen, maar de apotheek blijft optimistisch: "Ook al zijn we teruggegaan naar een bijna-normale situatie, dat wil zeggen dat apotheken normaal draaien, maar met coronaregels, is het duidelijk dat Newpharma hiervan zal leren. Iedereen is een beetje in de war, ik denk dat we de gevolgen van deze crisis op alle niveaus, menselijk en economisch, onderschatten. De regering heeft deze crisis echter goed weten te beheersen in vergelijking met andere landen. We hebben alle maatregelen toegepast die nodig waren, geleidelijk aan, maar met een blik op de lange termijn", voegt Jérôme Gobbesso eraan toe.

WEIGHT WATCHERS’ CASE

Laten we een kijkje nemen naar Weight Watchers (WW): in de vroege fase van de crisis maakten WW en hun media- en data-agency, Mediaplus en Mediascale, dezelfde keuze als de meerderheid van de merken: het tempo van de campagne terugschakelen en voornamelijk focussen op het opnieuw targeten van WW-prospecten, mensen die al interacties met het merk hadden maar nog niet geconverteerd zijn. Dat bleek ook de juiste keuze te zijn.

Maar sinds 29 maart, na twee weken lockdown, kwam er echter een verandering in het gedrag van de klanten en sloegen de zaken voor WW helemaal om.

Hieronder vind je de evolutie van de hierboven vermelde KPI’s in social media voor de periode tussen 29 maart en 5 april, vergeleken met de situatie voor de crisis (1 – 13 maart):

  • CPM’s stegen lichtjes na 2 weken lockdown in België maar blijven globaal gezien 43% lager dan begin maart
  • CPfV steeg globaal gezien opnieuw maar blijft lager dan begin maart: gemiddeld -23% voor alle regio’s
  • Mensen begonnen opnieuw te converteren naar WW-oplossingen aan een stevig tempo. Alle CPA’s daalden gemiddeld met 54%. Dat is niet alleen te wijten aan een lagere CPM aangezien de conversiecijfers historisch gezien acceptabel zijn.

Steeds meer mensen kopen abonnementen met betrekking tot gezonde gewoontes, recepten en lichaamsbeweging. Zal dat veranderen na de lockdown? "Ik denk niet dat het iets nieuws is, het is niet de lockdown die deze evolutie veroorzaakt, het is de angst. De laatste jaren is er een trend waarneembaar naar gezondere producten, allergeenvrije schoonheidscrèmes, biologische of glutenvrije voedingssupplementen etc... We zien het op twee manieren. De eerste is: mensen die voor hun gezondheid zorgen, en dus biologische, gezonde producten en dit soort dingen kopen. Maar we zien ook een bewustzijn, de afgelopen jaren, dat mensen niet alleen kopen voor hun gezondheid, maar ook aandacht besteden aan de oorsprong van hun producten, ze zullen aandacht besteden aan het feit dat hun Omega 3 afkomstig is van verantwoorde visserij enz. Inderdaad, de lockdown heeft dit gevoel van angst en van meer interesse voor de planeet vergroot, het heeft gediend als een versneller," concludeert Jérôme Gobbesso.

BENIEUWD NAAR MEER?

Als je interesse hebt om dieper in te gaan op hoe het koopgedrag van jouw klanten veranderd is en welke aanpassingen nodig zijn om efficiënt aan hun noden te voldoen zodat je merk vlot overleeft, contacteer ons dan op n.delhalle@serviceplan.com. We boeken graag een datum die voor jou past om een workshop te organiseren voor jou en je team, uiteraard volledig volgens de veiligheidsmaatregelen.