Spaans creatief team voor Amsterdams bureau

News / People

Amsterdam steeg de voorbije jaren in de creatieve pikorde. Ten bewijze daarvan: het prijswinnende Spaanse team Julio & César versterkt Cloudfactory  om het internationale Amsterdamse bureau – samen met managing director Sandeep Chawla – richting een volgend reclametijdperk te leiden. De ‘creatieve activisten’, zoals ze zichzelf noemen, willen creatie bevrijden uit de greep van (te veel en inwisselbare) data en technologie. Creativiteit vormt in hun ogen juist de onderscheidende factor om waarde toe te voegen aan merken en bedrijven. Sterker nog, het drietal is ervan overtuigd dat creativiteit het antwoord is op álle toekomstige obstakels die merken tegen zullen komen. Sandeep Chawla over het binnenhalen van Julio Álvarez en César García, die de afgelopen jaren verantwoordelijk waren voor het Adidas Football-global account (bij TBWA\Neboko) en Philips global (bij Ogilvy Social.Lab): “Ik ben ervan overtuigd dat reclame draait om mensen en chemie – je kunt de beste, meest getalenteerde mensen bij elkaar brengen, maar als er geen gelijkgestemdheid is, zal dat nooit tot geweldig werk leiden. Julio en César en ik kwamen elkaar op het juiste moment tegen. We wilden en willen alle drie op een andere manier werken. Klanten komen naar een bureau, omdat bureaus iets bieden wat zij niet kunnen. Het is op z’n zachtst gezegd onverstandig om je spiegelen aan de klant; daarmee verlies je hun respect."

Provocerend

Álvarez over hun keuze voor het ‘nieuwe’ Cloudfactory, dat (prijswinnend) werk maakte voor klanten als Booking.com, Heineken, Adidas, KFC, Twitter en Johnson & Johnson – maar desondanks nog altijd ‘een goed bewaard geheim' is in de internationale reclame- en marketingindustrie: “We hebben ons beste werk altijd gemaakt in een omgeving waarin ambitie én creativiteit voorop stonden. Cloudfactory biedt dat en samen willen we dat maximaal uitvergroten. Wij wilden met onze keuze voor Cloudfactory niet zozeer iets anders, maar méér van die cultuur.” García voegt toe: “We willen merken vooral helpen om hun creativiteit en potentie optimaal te benutten.Zeker in Corona-tijd kozen klanten meestal voor de veilige route. Het wordt tijd dat creativiteit niet wordt gezien als risico, maar als middel om je als merk op relevante manier te onderscheiden – met creativiteit maak je het verschil! Daarin zijn we vrij fanatiek, en noemen we onszelf enigszins provocerend ‘creatieve activisten’."