Space legt TF1 onder de loep

Media / News

TF1 Space "Het moest er ooit van komen: gesterkt door een aanzienlijk bereik in Franstalig België overweegt de grootste Franse televisiezender TF1 om een deel van zijn reclame-aanbod los te koppelen om in ons land aparte 'Belgische' reclamespots te verkopen," zo stelt mediabureau Space in zijn nieuwste newsletter. U kon bij PUB al enkele berichten lezen over die stap van TF1.

Uiteraard verwijzen wij u graag naar de volledige en degelijke analyse van Bernard Cools voor Space, maar zetten hier toch al enkele conclusies van Space op een rij. Tot nog toe werden de debatten over dit onderwerp voornamelijk gevoerd rond een belangrijke kwestie, begint Bernard Cools zijn analyse: het effect van de introductie van dit nieuwe aanbod op de diversiteit aan televisiereclame in het zuiden van het land. Er is natuurlijk ook nog een andere vraag die Space (terecht) even belangrijk lijkt: wat is belang van de adverteerders? Er zijn nog drie onbekende factoren: het tijdstip van deze hypothetische introductie, het aandeel van het totale aanbod van de zender dat in België zou gecommercialiseerd worden, en uiteindelijk het commerciële en prijsbeleid dat van toepassing zou zijn.

De voorlopige conclusies van Space:

  •  TF1 is een van de meest bekeken zenders in Franstalig België: naar gelang de doelgroepen, dagen en uurschijven, staat deze zender in de rangschikking op kijkcijfers op de eerste, tweede of derde positie.
  • Het profiel van TF1 is dat van een commerciële zender en leunt zeer dicht aan bij een andere grote zender zoals RTL-TVi. Het publiek van TF1 is echter iets jonger.
  •   TF1 vertegenwoordigt ongeveer 1/5 van het kijkvolume in het zuiden van het land maar brengt bijna geen exclusieve kijkers bij. De Belgische Franstalige televisiekijkers kijken naast de lokale ook naar Franse zenders maar deze zijn eerder een aanvulling, zelden een eerste keuze.
  •   Dit betekent dat de voornaamste troef van TF1 erin bestaat een aanzienlijk segment van de Franstalige bevolking te bereiken, maar zijn kracht ligt dus niet in het bijbrengen van de zeldzame « unserved audiences ».
  •   Volgens de gegevens waarover we beschikken, zijn de contexten die worden aangeboden door TF1, vooral door de lengte en de densiteit van de reclameblokken, veel minder impactvol dan die van de Belgische Franstalige zenders.
  •   De mogelijke komst van TF1 zou de adverteerders wel een verhoogde concurrentie op de televisiemarkt opleveren evenals de toegang tot extra informatie over het bereik en profiel van de zender, die vandaag nog vrij beperkt is.
 TF1 Space