Special Olympics, Snackbytes en Wavemakers laten atleten schitteren tijdens Virtual Games

Crea / News

Onder impuls van een resem bekende topsporters werd de eerste editie van de Special Olympics Belgium Virtual Games een groot succes. Deze virtuele Spelen waren een volwaardig corona-alternatief voor de klassieke Nationale Spelen van Special Olympics, die dit jaar niet konden doorgaan. Meer dan 10.000 atleten gingen de verschillende uitdagingen aan en toonden hun prestaties aan de wereld via sociale media. De Virtual Games kwamen tot stand dankzij een samenwerking van Special Olympics Belgium met digital content marketing bureau Snackbytes, pr-bureau Wavemakers en digital marketeer Pieter Maenhout.

Recordaantal deelnemers

Twee dagen lang (20 en 21 mei) gaven maar liefst 11.696 atleten met een verstandelijke beperking het beste van zichzelf. Dit indrukwekkende deelnemersaantal is een drievoud van dat van de Nationale Special Olympics in 2019. De atleten werden uitgedaagd door enkele grote namen uit de Belgische sportwereld: Yanina Wickmayer, Dylan Borlée, Fanny Lecluyse, Greg Van Avermaet en Roberto Martínez zorgden samen voor 10 sport challenges waaruit de atleten een vrije keuze konden maken.

Social media overspoelen

Tijdens deze tweedaagse werd de organisatie overstelpt door honderden video’s van de verschillende uitdagingen, die werden opgedeeld in vijf disciplines: zwemmen, atletiek, voetbal, fietsen en raketsporten. Via de sociale media van Special Olympics Belgium genoten meer dan 113.000 mensen mee van de knappe prestaties van de deelnemers. Ook de openings- en slotceremonie van de virtuele Spelen werden via Facebook Live massaal bekeken, met respectievelijk 39.400 en 31.800 kijkers. Tijdens de slotceremonie zorgde niemand minder dan DJ Jack Amai M’n Klak, beter bekend als Jamie uit het tv-programma Down The Road, voor een feestelijke kers op de taart.

Virtuele medailles

Na afloop konden de atleten hun virtuele medaille downloaden en delen op hun eigen sociale media. “Wij wilden de sociale media overspoelen met virtuele medailles, om zo veel mogelijk atleten met een verstandelijke beperking te bereiken,” aldus de CEO van Special Olympics Belgium, Zehra Sayin. “We hopen dat, ondanks de omstandigheden en de afstand, iedereen heeft genoten van hun deelname aan de Special Olympics Belgium Virtual Games 2020.”

In volle coronatijd werd een positief initiatief als de Virtual Games massaal door de media opgepikt, en dat zonder mediabudget. In totaal werden via de media 33.8 miljoen mensen bereikt, wat overeenstemt met € 1.7 miljoen mediawaarde. Zowel verschillende hoogtepunten van de twee wedstrijddagen, als de openings-, en sluitingsceremonie zijn nog steeds te bekijken via Facebook en Instagram en via #SOBvirtual2020.