Spiegeltje, spiegeltje

Randstad Award

Awards / News

Randstad Award

GSK is door 15.000 Belgische respondenten verkozen tot aantrekkelijkste werkgever in België. Van diegenen die het bedrijf kennen, verklaart 51% er graag tot heel graag voor te willen werken. GSK haalt het nipt van Janssen Pharmaceutica en Brussels Airlines. Daarmee wint het voor de vierde keer de Randstad Award.

Andere winnaars dit jaar zijn Google bij de disruptive brands en Mercedes-Benz - die als outperformer het meest positief afwijkt van het sectorgemiddelde. In deze laatste rangschikking wordt berekend hoeveel de aantrekkelijkheidsscore afwijkt van het gemiddelde van de sector. Mercedes-Benz gaat Estée Lauder en Colruyt vooraf.

Als extra sector werden dit jaar de disruptive brands bestudeerd. Het gaat om bedrijven die voor een omwenteling zorgen in hun sector. De meesten zijn ontstaan in Silicon Valley en zijn bijna constant in het nieuws, waardoor ze erg bekend zijn. Het is Google die in deze aparte categorie als aantrekkelijkste werkgever uit de bus komt. Maar liefst 61% van de ondervraagden die Google kennen, zouden er graag werken. Nooit haalde een privébedrijf een hogere score in de 16 jaar geschiedenis van het onderzoek. Met een relatieve aantrekkelijkheid van 61% is Google dé werkgever van het land. Google haalt het afgetekend voor Apple (55%), Tesla (54%) en Facebook (48%). Uber, wiens businessmodel uitdrukkelijk niet op werkgeverschap is gebaseerd, eindigt in de rangschikking op de tiende plaats, met slechts 14%. Tot slot: Google is niet enkel bij ons populair: het bedrijf krijgt wereldwijd jaarlijks 2,5 miljoen spontane sollicitaties, zegt Thierry Geerts, country manager Google Belgium in Workforce 360.