Sponsors werven: een sport op zich?

Marketing / Media / News

Marc Coudron

Sponsoring is het zwakke broertje van de sportieve zakenwereld. Toch heeft ze zich in alle mogelijke vormen gediversifieerd. Sponsoring geeft daarbij nog altijd voorrang aan nieuwe sportdisciplines, premium sporttakken en nieuwe concepten.

Op sport afstemmen op televisie lijkt bijwijlen verdacht sterk op kijken naar een rondje telewinkelen: overal duiken er merken op, maar helaas verschijnen niet alle sportdisciplines gelijkwaardig op het scherm. Op de koop toe worden recent gemediatiseerde sporttakken niet meteen in klinkende munt omgezet. Dat bevestigt ook Marc Coudron, voorzitter van de Koninklijke Belgische Hockey Bond. “De uitmuntende prestaties van onze Red Devils op de Olympische Spelen van Rio hebben de zichtbaarheid van onze sport flink verstevigd. Het spreekt voor zich dat we onze historische partners behouden. Fintro en de Nationale Loterij, bijvoorbeeld. Maar daarnaast gaan we in sommige domeinen op zoek naar andere partners, bijvoorbeeld in de telecomsector. We krijgen iets meer verzoeken binnen dan voordien. Maar het is nu ook weer geen stormvloed.” Ook al omdat hockey in tegenstelling tot het voetbal maar één ster kent: “En dat is het team. Er is geen sprake van een Ronaldo die in zijn eentje sponsors aantrekt.”

Meer over sportsponsoring leest u in PUB 4 van jaargang 2017.