SPORT VLAANDERENS & LDV'S HART KLOPT VOOR DE SPORT

Crea / News

Op 17 mei was het IDAHOT en op die dag lanceerden Sport Vlaanderen en LDV United een campagne voor gelijkheid in de sport. Met deze campagne willen ze focussen op wat ons allemaal verbindt: de liefde voor de sport. En dan doet de rest er niet toe. Daarom roepen ze samen met heel wat bekende (ex-)topsporters op hun steun aan de LGBTQIA+-community te tonen met een nieuw inclusief symbool.

Sport Vlaanderen - #mijnhartkloptvoordesport from LDV United on Vimeo.

Uit een grootschalig Europees onderzoek (2019) blijkt dat bijna 90% van de LGBTQIA+-sporters homofobie en transfobie in de sport als een actueel probleem beschouwt. 20% geeft aan daarom zelfs af te zien van deelname aan een sport die ze graag doen, puur omwille van hun geaardheid en/of genderidentiteit. Ook bij ons in Vlaanderen blijkt dat bijna 40% van de transpersonen zich niet op hun gemak voelt bij een sportclub en dat ze bang zijn voor de reacties van anderen. Daarom lanceert Sport Vlaanderen, met de ondersteuning van partnerorganisaties als ‘Out For The Win’ en ‘Wel Jong’, dus een campagne die de aandacht vestigt op gelijkwaardigheid binnen de sportwereld. Margot Gysbrechts, woordvoerder van Out For The Win: “Veel LGBTQIA+-sporters durven momenteel nog niet zichzelf te zijn in hun sportclub. Ze hebben schrik dat er commentaar gaat komen van hun coaches, teamgenoten, sponsors en meer. Sport is echter een activiteit waar je mentaal sterk moet staan. En net voor die mentale weerbaarheid te kunnen hebben, moet je volledig jezelf kunnen en durven zijn.”

Manon Penné, creatief bij LDV United vult aan: “De campagne is een oproep om je steun te betuigen aan de LGBTQIA+-sporters en hen te vertellen dat iedereen zichzelf kan en mag zijn. Om dit te visualiseren, creëerden we een nieuw symbool, een hartje met een gelijkheidsteken erin. Hiermee kan iedereen zijn/haar/hun support voor de LGBTQIA+-sporters tonen. Het symbool komt op meerdere manieren tot leven: met een mooie video, affichage én een plaktattoo.”

Je kan je steun dus betuigen op verschillende manieren: door de video te delen, door posters op te hangen in je sportvereniging of door een plaktattoo te zetten en te delen op social media. En dat gebeurde al veel. Zo lieten onder andere Cercle Brugge, KV Mechelen, Hannes Delcroix, Kim Meylemans, Hanne Claes, Paulien Couckuyt, Emma Plasschaert, Anneleen Monsieur, Ella Van Kerkhoven en Oshin Derieuw al weten dat hun hart klopt voor de sport, ongeacht iemands geaardheid, gender of geslacht.

 
 

In het kader van de campagne lanceerde Sporza ook een bijzondere aflevering van hun podcast Fichebak. Met die podcast willen Sporza, Sport Vlaanderen en Vlaams minister Ben Weyts vooral inzicht geven in de drempels die de community nog altijd ervaart in de sportwereld. "Door die verhalen en getuigenissen te brengen, kunnen we misschien toch een beetje te weten komen hoe het voelt om aan topsport te doen en tot de LGBTQ-gemeenschap te behoren", zegt presentator Xavier Taveirne.

Website preview

 
Geaardheid en vooral ook genderidentiteit zijn een actueel thema in de sport en zeker op 17 mei, IDAHOT. In onze podcast Fichebak proberen we inzicht te brengen. "Door de juiste verhalen te brengen, kunnen we misschien een beetje te weten komen hoe het voelt om topsport te doen als lid van de LGBTQIA+ gemeenschap."
 

Credits

  • Client: Sport Vlaanderen
  • Contact: Jo Haentjens, Geert Beeckman
  • Agency: LDV United
  • CD: Dennis Vandewalle
  • CD: Dries De Bruyn
  • Creation: Manon Penné, Vivienne Mak
  • Business Director: Marieken Maes
  • Account Director: Elise Crispeels
  • Account Manager: Hanne Stoppie, Joris Gulders
  • Account Executive: Jordi Van Geert
  • Strategic Director: Tomas Sweertvaegher
  • Strategic Planner: Frieke Trompet, Yasmien Naciri
  • Design: Roel Craen
  • Production: Initials L.A.
  • Regisseur: Jef Boes