Sportmarketeers uit het zadel

Communication / Marketing / Media / News

velo fiets coen-van-den-broek-1139524-unsplashSport is big business, maar de Belgische bedrijfswereld hinkt nog wat achterop. Bovendien volgen sportmarketeers de tendensen van de traditionele marketing, al doen ze dat vaak met enige vertraging. Gelukkig komt een handvol experts vol overtuiging uit het zadel om de langverwachte inhaalbeweging in te zetten.
“Vijftien tot twintig jaar geleden stond de Belgische sportmarketing zelfs nog niet in de kinderschoenen,” zegt Jos Verschueren, oprichter van het International Football Business Institute aan de Vrije Universiteit Brussel en bezieler van het Postgraduaat Sportmanagement. “En ook nu zie je nog steeds bepaalde meer traditionele adverteerders die nog niet snappen dat we momenteel al naar sportmarketing versie 2.0 of zelfs 3.0 evolueren. Als je een partnerschap aangaat en vervolgens denkt achterover te kunnen leunen, vergeet het dan maar. Je moet er als onderneming volledig voor durven gaan, zodat één plus één gelijk wordt aan drie.”
Ook VUB-collega’s Dylan Van Nieuwenhoveen Yana Giovanis menen dat sponsoring een lange-termijnverbintenis moet zijn: “Als je marketingbudget al op is nadat het contract getekend is, dan kan je beter niet in zo’n verhaal stappen: tegenwoordig is het vooral belangrijk om daarnaast je merk te gaan activeren en aan een communityte bouwen. Een mooi voorbeeld daarvan: op het platform Strava kunnen merken zoals de Britse kledingfabrikant Le Col mensen actief aanzetten tot sport door hen bijvoorbeeld een korting te bieden als ze een bepaald aantal kilometers afleggen.”
Toch is er nog heel wat werk aan de winkel, vindt Wim Mathues van marketing- en communicatiebureau MCMCen Coca-Cola European Partners.
Lees het volledige artikel over sportmarketing in PUB Magazine van juni 2019.