Sporza en Mutant tonen waarom verliezers soms winnaars zijn

Crea / News

De Rode Duivels liggen eruit maar er is nog genoeg sportvreugde om deze zomer naar uit te kijken: Olympische Spelen, Paralympics en een pak wielrennen. VRT-sportmerk Sporza heeft gretig gebruik gemaakt van dat extra jaartje tijd en komt nu met een nieuwe app op de markt, vol nieuwe functies. “Sport is één en al emotie. Het gaat niet enkel over medailles, winnaars en verliezers, punten en statistieken. Het zijn de verhalen achter de atleten, de weg naar het toernooi, de verzwegen spanningen die vol schoonheid zitten. Het zijn die verhalen die we dankzij deze nieuwe app en onze straffe online redactie meer dan ooit kunnen brengen,” vertelt Pieter De Windt, eindredacteur van Sporza.

Dat verhaal bracht Mutant tot leven met de subtiele campagne ‘weet meer, voel meer’, die vanaf 11 juli te zien zal zijn op VRT, in paid social, print en te horen zal zijn op de radio. “Samen met de redactie van Sporza gingen we op zoek naar boeiende verhalen achter verschillende atleten. We hebben de namen van de atleten subtiel vervangen door hun backstory en creëerden zo meteen een gans andere context bij het zien van die beelden. Zo kom je te weten waarom de Spelen dit jaar net iets specialer zijn voor Van Avermaet, dat Japanse zwemster Rikako Ikee kanker heeft overwonnen en dat Shelly-Ann loopt voor haar jonge zoontje,” zegt Roxane Schneider, creative bij Mutant.

Odin Saillé, creatief directeur bij Mutant, gaat verder: Het is de missie van Sporza om de passie voor elke sport aan te wakkeren, niet alleen de bekende zoals voetbal, koers en tennis, ook taekwondo, darts, gymnastiek, enzovoort. Dat doen ze door kennis, expertise en analyse bij te brengen maar ook door je te betrekken in de persoonlijke verhalen achter de atleten. Waar andere merken puur voor verslaggeving gaan, gaat Sporza net voor het creëren van een emotionele beleving. Ze doen je inzien dat een bronzen medaille winnaar eigenlijk de grote overwinnaar van het toernooi kan zijn.”

Eerder dit jaar bracht Mutant reeds de volgende campagne uit voor Sporza: De koers zonder fans heeft ook z’n voordelen.

Credits

Brand                                                 Sporza

Clients                                                Pieter De Windt, Elisabeth Roelandt, Jurgen Switsers

Agency                                               Mutant

Creative & Strategic Director             Odin Saillé

Creative                                              Roxane Schneider

Creative                                              Pieter Claeys

Design director                                  Frank Schouwaerts

Design                                                Roxane Schneider

Client Director                                    Emilie Kino

Client Manager                                  Innie Tran

Client Manager                                  Lina Mertens

Music & Sound                                   Klankwerk

Voice Talent                                       Jeroen Van Dyck

Image research                                  Sporza & Mutant

Film Editor                                         Joris Willems

Film Editor                                         Olivier Lambrechts

Graphics                                            Pieter-Jan Brouwers

DTP                                                    Bernard Hermant