Spott is Belgium's New Brand of the Year

Awards / Marketing / News

Spott-6.103309-1Een leuk tussenmoment tijdens dag 2 van het BAM Congress: de bekendmaking van Belgium's New Brand of the Year, een organisatie van De Tijd, L'Echo en BAM. En de winnaar is... Spott. Met contextuele e-commerce creëert Spott een unieke belevingservaring tijdens het bekijken van bv. tv-programma’s, door on-the-spot info producten te verkrijgen en die ook direct aan te schaffen.

Het is de eerste keer dat een puur digitaal merk de award wint, wat aangeeft dat verschillende types merken en bedrijven in aanmerking komen. Dit jaar was er ook een mooi evenwicht tussen ‘tastbare’ producten en diensten en digitale apps zoals Spott en POM. Spott maakte indruk op de jury door de combinatie van krachtige technologie; het inspelen op een behoefte bij consumenten, mediabedrijven, adverteerders en retailers; en de duidelijke visie op de toekomst van advertising en e-commerce. Puur cijfermatig zijn de resultaten ook indrukwekkend voor een app die pas vorig jaar gelanceerd werd: 170.000 downloads en een database van producten die duizend keer groter is dan die van Zalando. De contracten met Medialaan en RTL en de interesse vanuit Hollywood tonen aan dat deze Belgische start-up internationale erkenning geniet. Dat wordt bevestigd door de internationale media-aandacht en de verschillende awards die het bedrijf al heeft gewonnen. Spott is niet alleen zelf een voorbeeld van goede marketing, het is ook een bedrijf dat het marketingvak zelf potentieel kan veranderen.

 

De andere finalisten:

Foodbag

Je kookbox met producten van bij ons, thuisgeleverd, bedacht en op smaak gebracht door eigen chefs. Foodlovers likken duimen en vingers af van de gerechten en het duurzame concept.

POM

Met de POM-tool betaal je eender welke factuur, in eender welke vorm, gemakkelijk en veilig. Weg met frustraties en lang leve de Peace Of Mind binnen ieders factuuradministratie.

Saroléa

Een legendarisch motormerk dat nieuw en elektrisch leven wordt ingeblazen, op basis van een exclusieve en kwalitatieve uitstraling. Passie en innovatie op twee wielen.

Simone à Soif

Een hydrolade als soft drink en dus helemaal geen gewone limonade, zuiver en op basis van plantenaroma’s. Een letterlijke verfrissing in een zoektocht naar ware producten.

De wedstrijdjury werd voorgezeten door Marc Michils, de algemeen directeur van Kom Op Tegen Kanker en gewezen CEO bij Saatchi & Saatchi en werd ondersteund door de Expert Hub Branding van BAM. Deze jury bestudeerde verschillende criteria om de kandidaturen te evalueren, waaronder de elementen van differentiatie, acties die genomen werden om het merk te lanceren, de brand experience, maar ook de groei van marktaandeel.