Why your marketing sucks...

Marketing / News

bam-heroDag één van BAM Marketing Congress 2017 en de sfeer zat er de eerste ochtend na de verwelkoming door Jean Cornet en de introductie door Marcus Orlosvsky al meteen goed in. Orlosvsky daagde alle aanwezigen uit om aan zijn of haar buur in de zaal drie dingen te vertellen - niet méér dan drie, benadrukte hij - die hen in hun werk frustreren.

Iedereen meteen flink wakker, natuurlijk. Goed voor Rory Sutherland van Ogilvychange, die het belang van psychologie benadrukte voor marketing - dat een product als Red Bull bijvoorbeeld niet echt lekker smaakt, is volgens hem geen toeval: niemand gelooft dat een drankje met zulke opwekkende eigenschappen tezelfdertijd lekker kan zijn. Hij verwees ook naar een Australisch experiment: waarom geloven we namelijk niet dat het waar is, als men ons vertelt dat we voor 2 (Australische) dollar Ed Sheeran kunnen zien optreden?

https://www.youtube.com/watch?v=wBEzAp5XgZk

Wat kregen we vanochtend nog te horen, onder de noemer 'Marketers do not know their consumers'? Na Sutherland ging de Amerikaanse Susan Weinschrank (van The Team W) dieper in op de interactie tussen mens en technologie. En zij had een weinig hoopgevende boodschap: al wie niet met pensioen gaat in de komende twee of drie jaar ziet zijn job mogelijk bedreigd door... robots. Mensen zullen nodig blijven, maar dan vooral om de juiste vragen te stellen en om de emotionele impact van dingen in te schatten.

Never a dull moment with Kristof De Wulf (InSites Consulting), natuurlijk, en die omschrijving sluit mooi aan bij het onderwerp van zijn tussenkomst op donderdagochtend: 'The age of average is over'. De wereld is veel complexer geworden en de op gemiddelden gerichte oplossingen van vroeger werken duidelijk niet meer. Anderzijds: wat zijn de dingen die de komende jaren niet zullen veranderen? En bestaat 'the next big thing' niet uit 'a lot of small things'?

Oli Robertson van het Britse Thinkbox had het dan weer over de relatie tussen media, adverteerders en de consument. Kennen bureaus de consument echt, vraagt hij zich af. Zo is de gemiddelde medewerker van een bureau jonger én hoger opgeleid dar de gemiddelde consument. Zo wordt het videokijken op mobieltjes en het multiscreenkijken ongelooflijk overschat, omdat medewerkers van communicatiebureaus enorme gebruikers van social media en allerhande trendy apps zijn. Er is dus een probleem, stelt Oli Robertson vast...

Karl Gilis (AGConsult) ging in op waar hij het hier op pub.be vorige week al even over had: het belang van een écht goede website. En groot spektakel en technologische toeters en bellen (background video's, slippers,...) werken vaak contraproductief...

De ochtendsessie werd afgesloten met een korte Q&A met Guy Elewaut (Colruyt), Nederlandstalig Marketer of the Year.

De namiddagsessie stond in het teken van ‘The new economy creates less value than the old one’ en na een inleidend woord van BAM-voorzitter Koen Van Impe over het belang van BAM voor de marketingwereld in ons land, gooide de Zweedse futuroloog Stefan Hyttfors de deuren open met een toespraak over de manier waarop we (straks) waarde kunnen creëren, nu alle regels worden herschreven. Met voor- én nadelen (bijvoorbeeld voor de tewerkstelling), maar ook met kansen, zelfs voor bestaande, ‘klassieke’ merken en bedrijven.

Na hem borduurde Wim Decraene (Accenture Digital Belux) voort op dat (pregnante) thema, met andere woorden: ‘How Digital Dinosaurs can survive and prosper in the Digital Age’. Op pub.be vindt u een interview over dat onderwerp met Wim Decraene.

Pierre-Olivier Beckers, oud-topman bij Delhaize en nu investeerder en actief in de Olympische beweging, brak een lans voor leadership en management excellence (en voor een goede verhouding tot waardecreatie), waarna Mark Woerde, oprichter van Lemz en van Letsheal.org, de aanwezigen opriep om na te gaan op welke manier creativiteit kan worden ingezet om de wereld te verbeteren. Dat deed hij aan de hand van twee geslaagde voorbeelden: 'My name is Sweetie' en de gezamenlijke oproep van geestelijke leiders om vrienden te maken met mensen met een andere religie.

De eerste dag van dot congres werd afgesloten met Marc Herremans. Zijn verhaal is bekend. In 2002 geraakte de succesvolle triatleet na een ongeval deels verlamd. Gaandeweg ontpopte hij zich tot een succesvolle coach van sportlui, maar ook van mensen uit het zakenleven, via 185 Coaching Center. Tussendoor richtte hij To Walk Again op, een vzw die laagdrempelige en aangepaste sport- en bewegingsactiviteiten aanbiedt aan kinderen, jongeren en volwassenen met een fysieke beperking en hun entourage. Intussen werkt deze vzw onder de vleugels van Sporta vzw. “Tegenslagen kunnen creativiteit aanmoedigen,” zegt Marc Herremans. “Elk nadeel heeft zijn voordeel. Dat idee hielp me zelf om na mijn ongeval positieve dingen te doen en dat is de boodschap die ik wil uitdragen. Je krijgt een aantal speelkaarten toebedeeld en daar moet je het mee zien te doen. Niet opgeven, grenzen verleggen, teamwork stimuleren: daar kan je al veel mee bereiken.”