Springbok designt mee QR voor coronaveilige werkvloer

Crea / News

De strijd tegen corona is een bekommernis van ons allemaal. Daarom wilde Springbok, een communicatie- en servicebureau uit Mechelen, vanuit zijn expertise graag een bijdrage leveren. Nu de arbeidsmarkt weer heropstart is het resultaat van die inspanningen te zien. Het creatief team van Springbok werkte mee aan Savitas, een privacyvriendelijk alternatief voor tracingapps. Savitas streeft coronaveiligheid van werknemers na zonder persoonsgegevens in gevaar te brengen. De personeelsleden scannen op eigen initiatief QR-codes op de werkplek.
Die QR-codes, die tegelijk moesten opvallen, uitleggen en motiveren, zijn een creatie van Springbok. “Expose COVID-19, not your privacy”: dat is de baseline die Springbok ontwikkelde voor SAVITAS. Het innovatieve idee is een initiatief van keuringsbedrijf Vinçotte en start-up Esoptra. De twee partners kregen de steun van Mensura en Attentia, twee externe diensten voor preventie en bescherming op het werk, en Vias, het kenniscentrum voor maatschappelijke veiligheid.

Het verschil met corona-apps is dat werknemers met Savitas vanuit een sociaal engagement vrijwillig en actief aangeven waar ze zich bevinden. Dat doen ze door QR-codes te scannen, die in de verschillende ruimtes, vergaderzalen, ateliers, ... tot en met de toiletten van het bedrijf opgehangen worden. Die QR-codes kunnen op geen enkele manier gelinkt worden aan privacygevoelige gegevens. Als iemand met corona gediagnosticeerd wordt, geeft die persoon - na medische autorisatie - anoniem aan Savitas door dat hij ziek is. Savitas informeert vervolgens de collega-gebruikers die identieke QR-code(s) rond hetzelfde tijdstip als de patiënt gescand hebben dat ze een risico lopen. Dit gebeurt wanneer ze de volgende keer vrijwillig één van de QR-codes scannen of naar de website gaan. Bedrijven kunnen op geen enkele manier de data traceren of gebruiken.

Creatieve toegevoegde waarde

“Die QR-codes spelen dus een cruciale rol in de effectiviteit van Savitas”, vertelt Alexander Cha’ban, creatief directeur van Springbok. “Werknemers moeten een echte scan reflex krijgen vanuit het idee: Als ik scan, bescherm ik mezelf en mijn collega’s. Daarom moesten de QR-codes versterkt worden met een krachtige communicatieve dimensie.” Hier zorgde de strategische en creatieve knowhow van Springbok voor de noodzakelijke toegevoegde waarde. Bedrijven die met Savitas in zee gaan krijgen een rol met stickers, die niet alleen de QR-code maar ook de naam en het doel van de actie in de kijker zetten, en dat overal waar ze opgehangen worden. “Savitas. Scan to be in SafeCompany” is de slogan die op elke sticker herhaald wordt.

Een brand experience met een menselijke insteek

Momenteel is SAVITAS nog in testfase, maar bestellen is wel al mogelijk. De uitrol van Savitas is voorzien tegen het moment dat de eerste fase van de economische heropstart gepland is. “Wij zijn bijzonder blij dat we met Springbok hebben kunnen bijdragen tot dit prachtige initiatief”, besluit Alexander Cha’ban. “Savitas sluit mooi aan bij ons eigen motto ”Het dagelijkse leven van mensen verbeteren, door het slim combineren van creativiteit met technologie. Met één simpele ingeving zijn alle bezwaren die tracing apps oproepen van de baan. Dat initiatief naar de mensen mogen brengen en meteen bijdragen tot de economische herlancering van ons land: daar doe je het toch voor?”

Credits

Client: Esoptra
Contact: Michiel Carpentier (Data Innovator) & Jan Van Riel (Founder) Agency: Springbok
Client Service Director: Inez De Pooter
Project Manager: Elise De Pauw
Creative Director: Alexander Cha’ban
Design Lead: Jeroen Van Norren
Copywriter: Glen Schrijvers
Designer: Yasin Yer
DTP: Jordy Roelands