Van Conference en Jonagold tot tomaten en courgettes: de helft van de Vlamingen kent de herkomst van hun fruit en groenten niet. En toch zijn we uitgesproken trots op ons Belgische vakmanschap. Waar het misloopt? In de versrayon. Daarom rolt Springbok, het digitaal & creatief bureau voor positieve groei, samen met VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, een campagne uit die Vlamingen een nieuwe supermarktgewoonte aanpraat: de ‘Is-Het-Van-Bij-Ons-Check’.
Vlamingen herkennen lokale groenten en fruit niet
Uit recent onderzoek van VLAM blijkt dat 71% van de Vlamingen fier is op onze lokale groenten en fruit, en 81% vindt ze ronduit lekker en gezond. Andere redenen die ze noemen om voor binnenlandse producten te kiezen zijn de kwaliteit, het doorgedreven vakmanschap en de kleinere milieu-impact. Alleen kiezen we ze niet genoeg in de winkel, veelal door gebrek aan herkenning. Om Vlamingen bewust te maken van hun aankoopgedrag en meer lokale groenten en fruit te doen kopen, lanceerde Springbok samen met VLAM een oorwurm van een campagne.
‘Hey... Voor je ’t in je mandje legt, doe toch maar eerst de check’
De geheime ingrediënten van de campagne? Een stevige dosis humor en focus op smaak en vakmanschap. Ze werd afgetrapt met een aanstekelijke tv-spot op de publieke en commerciële zenders. In de hoofdrol: lekkere, verse en kwalitatieve groenten en fruit van bij ons en een supermarktklant die vóór hij ’t goed en wel beseft voor een bewuste keuze wordt gesteld.
De commercial is de start van een driejarige samenwerking tussen Springbok en VLAM. Bedoeling is om enerzijds Vlamingen op regelmatige basis te herinneren aan hun checkmoment en anderzijds groenten en fruit te promoten buiten de hoofdmaaltijd om, bij ’t ontbijt, de lunch, en als tussendoortje.
Credits
CREW
Account: Jenny Vincke, Viktoria De Cubber
Agency Producer: Viktoria De Cubber, Barbara Boens
Art Director: Beatrice Arteaga
Best Boy: Maxime Van Buggenhout
Colour Grading: Kene Illegems
Connection Planner: Barbara Boens
Copywriter: Kenny Vermeulen
Creative: Sebastiaan Dessaux, Kenny Vermeulen
Creative Director: Kenny Vermeulen
Designer: Martijn Leenaers, Flor De Pauw
Director: Ralf Demesmaeker
Director Assistant: Bob Vanwayenbergh
DOP: David Boom
Electro : Eva Somers
Executive Producer: Sander Claessens
Focus Puller: Vincent Seghers
Food Styliste: Sofie Noyen
Gaffer: Tom Van Overstraeten
3D Graphic Design: Volstok
Grip: Mathijs Van de Burgt
Key Grip: Lester Otten
Lighting Programmer: Jean Gonzales
Line Producer: Ingrid Coppé
Location Manager: Christophe Devlies
Make Up & Hair: Marleen Flamand
Media Planning: Mindshare
Offline editor: Frederik Vandewalle
Photography: Ward Muys
Post Producer: Wilson Verstreken
PR: Vlam, Springbok agency
Production Company Producer: Sander Claessens, Red dust
Production Assistant/AD: Pauline Sonnet
Prop Master: Leka Jenny
Ripper: Jimmy Kordyka, Matteo Tanghe,Jerome Bosmans
Set Dresser: Florian Durie
Sound & Music Agency: Studio Helsinki
Strategy: Pieter De Baets, Kenny Vermeulen
Stylist: Isabel Van Renterghem
Video Assistant: Idan Datauker
VFX & Online editor: Pieter-Jan Brouwers
KLANT
Promotiemanager VLAM Groenten & Fruit: Nele Van Avermaet
Projectcoördinator: Betty Slingers
Sales Accountmanager - VRT
Wil jij samen een maatschappelijk verschil maken in media? Werk je graag met […]
Marketing & Admissions Director - The British School of Brussels
We’re looking for a Marketing & Admissions Director to join our amazing team at The […]
Community & Project Manager (m/f/d) - Hopscotch Season
Are you looking for dynamism and creativity? Do you have a passion […]