Springbok en VLAM lanceren ‘Is-Het-Van-Bij-Ons-Check’

Crea / News

Van Conference en Jonagold tot tomaten en courgettes: de helft van de Vlamingen kent de herkomst van hun fruit en groenten niet. En toch zijn we uitgesproken trots op ons Belgische vakmanschap. Waar het misloopt? In de versrayon. Daarom rolt Springbok, het digitaal & creatief bureau voor positieve groei, samen met VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing, een campagne uit die Vlamingen een nieuwe supermarktgewoonte aanpraat: de ‘Is-Het-Van-Bij-Ons-Check’. 

Vlamingen herkennen lokale groenten en fruit niet

Uit recent onderzoek van VLAM blijkt dat 71% van de Vlamingen fier is op onze lokale groenten en fruit, en 81% vindt ze ronduit lekker en gezond. Andere redenen die ze noemen om voor binnenlandse producten te kiezen zijn de kwaliteit, het doorgedreven vakmanschap en de kleinere milieu-impact. Alleen kiezen we ze niet genoeg in de winkel, veelal door gebrek aan herkenning. Om Vlamingen bewust te maken van hun aankoopgedrag en meer lokale groenten en fruit te doen kopen, lanceerde Springbok samen met VLAM een oorwurm van een campagne.

‘Hey... Voor je ’t in je mandje legt, doe toch maar eerst de check’

De geheime ingrediënten van de campagne? Een stevige dosis humor en focus op smaak en vakmanschap. Ze werd afgetrapt met een aanstekelijke tv-spot op de publieke en commerciële zenders. In de hoofdrol: lekkere, verse en kwalitatieve groenten en fruit van bij ons en een supermarktklant die vóór hij ’t goed en wel beseft voor een bewuste keuze wordt gesteld. 

De commercial is de start van een driejarige samenwerking tussen Springbok en VLAM. Bedoeling is om enerzijds Vlamingen op regelmatige basis te herinneren aan hun checkmoment en anderzijds groenten en fruit te promoten buiten de hoofdmaaltijd om, bij ’t ontbijt, de lunch, en als tussendoortje.

Credits

CREW

Account: Jenny Vincke, Viktoria De Cubber

Agency Producer:  Viktoria De Cubber, Barbara Boens 

Art Director: Beatrice Arteaga

Best Boy: Maxime Van Buggenhout

Colour Grading: Kene Illegems

Connection Planner: Barbara Boens

Copywriter: Kenny Vermeulen

Creative: Sebastiaan Dessaux, Kenny Vermeulen

Creative Director: Kenny Vermeulen

Designer:  Martijn Leenaers, Flor De Pauw 

Director: Ralf Demesmaeker

Director Assistant: Bob Vanwayenbergh

DOP:  David Boom

Electro : Eva Somers

Executive Producer: Sander Claessens

Focus Puller: Vincent Seghers

Food Styliste: Sofie Noyen

Gaffer: Tom Van Overstraeten 

3D Graphic Design: Volstok

Grip: Mathijs Van de Burgt

Key Grip: Lester Otten

Lighting Programmer: Jean Gonzales

Line Producer: Ingrid Coppé

Location Manager: Christophe Devlies

Make Up & Hair: Marleen Flamand

Media Planning:  Mindshare

Offline editor: Frederik Vandewalle

Photography: Ward Muys

Post Producer: Wilson Verstreken 

PR:  Vlam, Springbok agency

Production Company Producer: Sander Claessens, Red dust

Production Assistant/AD: Pauline Sonnet

Prop Master: Leka Jenny

Ripper: Jimmy Kordyka, Matteo Tanghe,Jerome Bosmans

Set Dresser: Florian Durie

Sound & Music Agency: Studio Helsinki

Strategy: Pieter De Baets, Kenny Vermeulen

Stylist: Isabel Van Renterghem

Video Assistant: Idan Datauker

VFX & Online editor: Pieter-Jan Brouwers

KLANT 

Promotiemanager VLAM Groenten & Fruit: Nele Van Avermaet

Projectcoördinator: Betty Slingers