Ssssht, de jury spreekt (3): Niels Sienaert

Awards / News

Spanning alom: wie pakt brons, zilver en goud tijdens de Creative Belgium Awards 2023 (CBA)? Wie dat al weet, zijn de juryvoorzitters en die laten we deze week aan het woord. Niet om dingen te verklappen, wel om uit te leggen hoe zij hun taak als juryvoorzitter opnamen. Vandaag: Niels Sienaert, executive creative director bij Dentsu Creative in Chicago en voorzitter van de Brand experience, digital, media & PR-jury.

Net als partner-in-crime Tim Schoenmaeckers is Niels Sienaert slechts enkele dagen in het land. Daarna keert hij weer de oceaan over, "want ik wil zeker nog een tijdje in Chicago of in de Verenigde Staten blijven," zegt hij. "Privé en persoonlijk loop het daar goed." In januari van dit jaar stapten Tim & Niels trouwens over van FCB Chicago naar Dentsu Creative (ook in Chicago), met nieuwe uitdagingen op tafel. Maar we kwamen naar hier om te praten over zijn (tijdelijke) job als juryvoorzitter. "Ik wil vooral dat de jury kijkt naar campagnes die ons doen denken 'Ik wou dat ik dit had gemaakt'," steekt hij van wal. "Daarnaast wil ik kijken naar de impact: heeft deze campagne iets verkocht, veranderd, opgelost? Is dit iets waar de consument voeling mee heeft? Ik kan al verklappen dat we redelijk strikt zijn geweest, we hebben de lat redelijk hoog gelegd. Maar er zullen voldoende beeldjes zijn, hoor (lacht). Creatief werk moet worden beloond!"

Op een uitzondering na zag hij recent geen Belgische cases, maar de extra stap die hij van mensen en bureaus verwijderd was, vond Niels Sienaert wel goed. "Ik was blij verrast. De sector blijft evolueren en je ziet, ook aan de hand van de manier waarop de cases zijn opgebouwd, dat men rekening houdt met een internationaal publiek. En de campagnes zelf: in de Verenigde Staten staan we al verder, maar ik zag hier toch ook veel mooi werk met social influencers, met branded entertainment en met muziek."

Heeft hij, tot slot, een soort van advies voor Belgische creatieven? "Naar Belgische ideeën wordt internationaal altijd met veel respect gekeken. Door de kleine budgetten hebben veel campagnes PR als basis, of het gaat om campagnes die heel goed 'sharable' zijn. Die manier van werken hebben we niet in de VS. Dus: doe zo voort! Maar probeer daarnaast craft en executie op een hoger niveau te brengen."

Hoezo, nog geen ticket voor het Creative Belgium Awards-gala op vrijdag 2 juni 2023 in het Grand Casino Knokke? Alhier! Snel!

 

(Background artwork: 'Night Flowers' by Nele Brughmans, now on expo @Yust, Antwerp)