Ssssht, de jury spreekt (4): Bridget Johnson

Awards / News

Spanning alom: wie pakt brons, zilver en goud tijdens de Creative Belgium Awards 2023 (CBA)? Wie dat al weet, zijn de juryvoorzitters en die laten we deze week aan het woord. Niet om dingen te verklappen, wel om uit te leggen hoe zij hun taak als juryvoorzitter opnamen. Vandaag: Bridget Johnson, die haar sporen verdiende als executive creative director bij bureaus in Zuid-Afrika (Ogilvy & Mather, MC Saatchi Abel,...) en in Ierland (Boys & Girls) en voorzitter is van de Coroporate Purpose, Culture & Social Behaviour, Innovative & Integrated-jury van de Creative Belgium Awards 2023. Eerder was ze al jurylid voor Eurobest, Cannes Lions? The One Show et cetera.

Na 20 jaar bij bureaus in Zuid-Afrika te hebben gewerkt trok Bridget Johnson naar Dublin. Na een passage bij Boys & Girls is ze vanuit de Ierse hoofdstad actief als zelfstandig executive creative director. Jurylid was ze al eerder, voorzitter is ze voor het eerst. "Ik wil vooral dat de juryleden relaxed zijn," steekt ze van wal. "Ik wil ieders mening horen en niet iedereen zegt meteen wat men er eigenlijk van vindt. Iedereen moet zich dus comfortabel voelen om een mening te uiten."

En wat vond ze zelf van het werk van Belgische bureaus? "Ik was echt onder de indruk! Ik denk echt dat het werk geweldig is, als je naar de grootte van dit land kijkt. Ik zag echt wel een hoge standaard. Het startpunt van campagnes is vaak iets waar je op het eerste gezicht niet aan zou denken. Dat is goed, want ik vind in het algemeen dat reclame meer 'issue-related' en meer op mensen gericht moet zijn. Ik bekeek vooraf de cases en begreep uiteraard niet altijd de context, en die wilde ik vervolgens wel leren kennen. Ik vind het ook goed dat er een scheiding wordt gemaakt tussen profit en not-for-profit, zodat je als jurylid beter je emoties kunt organiseren. Bij profitcampagnes heb je soms wel de neiging om vooral naar de goede zaak te kijken."

Voor de vraag wat Belgische campagnes volgens haar dan zo uniek maakt, vroeg Bridget Johnson even bedenktijd. En terug in Dublin stuurde ze ons nog onderstaand overpeinzingen:

"Het was fascinerend om het beste werk uit België te onderzoeken en te bespreken. Zoals eerder gezegd, denk ik dat de Belgen heel trots mogen zijn dat een groot deel van het werk dat ik vorige week zag van wereldklasse is. Ik denk dat het werk (dat ik zag) in twee opzichten uniek is: de moed en het lokale gevoel voor humor, en ten tweede de nauwe band met de gemeenschap. De eigenzinnige humor kwam naar voren in het werk voor Humo, het was geweldig om mijn collega-juryleden te zien oplichten en herinneringen op te halen aan zo'n iconisch werk met een duidelijke toon. Ik hield ook van de moed van de 'slangificatie' van Onze Bro voor de katholieke kerk en de 'musterberen'-campagne. Ik hield van de bizarheid (en het prachtige vakmanschap) van stukken als Equal Pay Day: The Umbilical Cord. Het is donker en vreemd, en toch beklijvend en onvergetelijk. Ik denk dat we allemaal meer van dit soort werk zouden moeten maken.
Het tweede dat indruk op me maakte was een diep gevoel van verantwoordelijkheid voor de gemeenschap. Dit was echt prachtig. Er waren veel campagnes die ofwel Belgische problemen of bredere sociale kwesties aanpakten, maar op een superslimme manier. YAKA!, Boeren voor Boeren, One Brick at a Time voelden allemaal heel cultureel specifiek aan, terwijl stukken als Sobercoins, Waze Invaders en Veilig Erts voortkwamen uit scherpzinnige, lokale inzichten. Alles bij elkaar denk ik dat de Belgen ver boven hun gewicht uitsteken in de reclamewereld! België zou zijn eigen werk meer moeten vieren!"

Hoezo, nog geen ticket voor het Creative Belgium Awards-gala op vrijdag 2 juni 2023 in het Grand Casino Knokke? Alhier! Snel!

 

(Background artwork: 'Night Flowers' by Nele Brughmans, now on expo @Yust, Antwerp)