Steeds meer native advertising in kranten

INMA NAI report Native advertising newspaper

Media / Native / News

Native Advertising newspaper media INMA NAIIn 2015 kwam maar liefst 11% van de reclame-inkomsten van kranten via native advertising. Dat toont een onderzoek van het INMA (International News Media Association) aan, dat in samenwerking met The Native Advertising Institute (NAI) uitgevoerd werd bij zo’n 156 kranten uit 38 landen. En dat zal volgens de verwachtingen enkel stijgen, zelfs tot 25% in 2018. Het rapport, genaamd Native Advertising Trends 2016: The News Media Industry, mikt op de komende twee jaar om belangrijke wijzigingen op te sporen.

Zo’n 48% van de ondervraagde uitgevers heeft reeds een vorm van native advertising in zijn reclame-programma, terwijl 39% zegt er in geïnteresseerd te zijn. Het onderzoek richt zich bovendien eveneens op de rol van de teams in deze ontwikkeling. Daaruit blijkt dat zo’n 42% van de onderzochte media voor de ontwikkeling rekent op haar eigen redactie. Een andere 28% stelt een team ter plaatse aan en de overige 26% schakelt een extern bureau in. Dit alles voor gerichtere reclame, die beter geïntegreerd is en van betere kwaliteit is.

Opmerkelijk is wel dat 38% van de ondervraagde media klaagt over het ontbreken van een scheiding tussen het redactionele en commerciële aspect, wat een bedreiging kan vormen voor een succesvolle toepassing van native advertising.

Dit 51 pagina's tellende rapport is beschikbaar op de website van het NAI.