Stef Selfslagh trekt naar LDV United en vormt duo met Dries De bruyn

News / People

Stef Selfslagh verlaat Fauconnier+Selfslagh, het consultancybureau dat hij samen met Marc Fauconnier oprichtte, om bij LDV United mee de creatie te gaan leiden. Daarmee keert Selfslagh, die in het verleden al creatief directeur was bij o.m. Duval Guillaume en Boondoggle, terug naar zijn creatieve roots. "Ik heb bij Fauconnier+Selfslagh uitstekende jaren gehad: met Marc samenwerken was een voorrecht en onze klanten schotelden ons boeiende strategische vraagstukken voor. Maar het creatieve bloed kruipt waar het niet gaan kan: na twee jaar en half had ik opnieuw zin om bij een bureau mee de creatieve lijnen uit te zetten," zegt Stef Selfslagh. Hij werkte al eerder voor LDV: van 1993 tot 2000 vormde hij er samen met art director Ivan Moons een veelbekroond creatief team. "LDV was mijn eerste reclamelief en je eerste lief vergeet je nooit. Toch ga ik niet naar LDV omdat ik er een verleden heb, maar omdat ik er een toekomst zie. De 'We Create Fans for Brands'-filosofie van het bureau staat - mits ze een radicaal hedendaagse invulling krijgt - nog steeds als een huis. Ik vind het mooi dat LDV niet in de creatieve marge opereert, maar onverminderd de ambitie koestert om met haar werk de populaire cultuur te voeden en te beïnvloeden."

Bij LDV United zal Stef Selfslagh een duo vormen met creatief directeur Dries De bruyn. "Stef en ik leerden elkaar kennen toen hij in 2021 de Creative Belgium-jury voorzat. 'Met die gast wil ik ooit eens een al dan niet aangelengde koffie drinken', dacht ik toen al, en dat gevoel bleek volkomen wederzijds. Stef en ik vinden elkaar in de ambitie om werk te maken dat een turbo zet op de business van onze klanten en tegelijk iets losmaakt in de samenleving.

Stef Selfslagh: "Er wordt terecht veel aandacht besteed aan purpose: wat is de unieke rol van een bedrijf in de samenleving? Die aandacht voor maatschappelijke relevantie zou zich creatief gezien echter veel vaker moeten vertalen in interpellerende merkstatements. In werk dat onbeschroomd stelling inneemt en mensen prikkelt, uitdaagt, oplucht, verenigt of zelfs provoceert. Meer dan ooit geldt: de toekomst is aan merken met een uitgesproken persoonlijkheid. Wie bang is, veroordeelt zichzelf tot anonimiteit."

Stef Selfslagh is 53, Dries De bruyn 36. Is dat een generatiekloof of een generatiebrug? Selfslagh: "Het laatste, natuurlijk. Dries en ik combineren onstuimigheid met wijsheid. Van wie de onstuimigheid zal komen en van wie de wijsheid, is nog geen uitgemaakte zaak." (lacht)

Wat wél al vast staat: het nieuwe CD-duo zal van LDV United-ceo Harry Demey en managing director Petra De Roos de nodige ruimte krijgen om zich uit te leven. Dries De bruyn: "Stef en ik kijken ernaar uit om samen met al die getalenteerde LDV'ers, creëren centraal te stellen in alles wat we doen. Makers, denkers, planners en fixers: we hebben ze allemaal even hard nodig om creatief te blijven excelleren."

©FilipVanRoe