Het agentschap Stellar Lab en "Plateforme Prévention Sida" lanceren een nieuwe sensibiliseringscampagne met zeven influencers om de dialoog rond en het gebruik van gecombineerde hiv- en soa-preventiemiddelen aan te moedigen: gecombineerde preventie, praat erover zoals je wilt... maar praat erover!
Praten over bescherming tegen hiv en soa's met partners is niet altijd eenvoudig. Daarom lanceert "Plateforme Prévention Sida" een nieuwe campagne om de drempel voor het gebruik van gecombineerde preventiemiddelen te verlagen. Gecodeerde boodschappen met gebruik van rijm, metaforen en woordspelingen worden ingezet om op een leuke en luchtige manier te praten over condooms voor vrouwen en mannen, het beflapje, screening, vrijwillig counselen en hiv-testen (VCT), PrEP en de niet-detecteerbare virussen. De campagne stimuleert dialoog en discussie over bescherming, op een leuke en humoristische manier, om de preventiefase van seksuele relaties te normaliseren.
Influencermarketing wordt ingezet als onmisbaar communicatiemiddel om de aandacht voor seksuele gezondheid te vergroten. Zeven Franstalige influencers namen deel aan de campagne: Jeremy Druaux, Laure Fornier, Malou Vandercammen, Adrien de Biasi, Margot Ruiz, François Coune en Marius Rosière. Tijdens de zomerperiode zijn ze een gesprek aangegaan met hun volgers om de taboes rond condooms, screening en soabehandelingen te doorbreken door middel van een paar Instagram-stories en video's op TikTok. Met de campagne bewijst Stellar Lab dat influencermarketing een efficiënt medium kan zijn om boodschappen over te brengen via geëngageerde influencers, klinkt het. Door te kiezen voor een influencerstrategie hopen "Plateforme Prévention Sida" en Stellar Lab een breed publiek te bereiken en zowel gedrag als attitudes rond gecombineerde preventie positief te beïnvloeden.