Stevig trackrecord voor Track25

Track25

Communication / Media / News

Track25Track25 is een samenwerkingsverband tussen de steden Vilvoorde en Mechelen, Voka (Mechelen en Halle-Vilvoorde), Ondernemershuis Mechelen (Oh!), Flanders Smart Hub Development en Thomas More. De naam is niet willekeurig gekozen: lijn 25 verwijst naar de treinverbinding tussen de twee steden.

Het samenwerkingsverband creëerde een regionaal netwerk (Vilvoorde-Mechelen) en inventariseerde de crossmedia-creativiteit in de regio Mechelen-Vilvoorde. Drie jaar na de start van het samenwerkingsverband was het tijd om de balans op te maken. Tijdens een slotevent in de Kruitfabriek (Vilvoorde) blikte Vlaams minister voor Media en Cultuur Sven Gatz alvast even terug. Gatz gelooft in de samenwerking tussen bedrijfswereld, onderwijs en overheid, waarbij de overheid veeleer voor het klimaat moet zorgen en vindt dat de werkelijke actoren bedrijven en onderwijsinstellingen zijn. Hij merkte ook fijntjes op dat de spoorlijn doorloopt tot in Schaarbeek (met onder meer de VRT en het Mediapark) en Brussel-Noord (waar je meteen Proximus vindt). De hele regio is dus eigenlijk een media- en communicatievallei. Gatz kondigde overigens aan dat hij op het vlak van media (horen we: radio?) enkele vernieuwende accenten wil leggen.

sven gatz

Tijdens dit event mochten de finalisten van de Track25 Challenge zich voorstellen, vier jonge start-ups van studenten. Opinion Bins (consumer insights inwinnen op events), OAST (een online platform voor social influencers) en Max (een slimme app die meegroeit met de leeftijd van kinderen) namen deel in competitie, buiten competitie was er ook nog Jasna Rok, een start-up die mode en virtuel reality combineert. OAST werd de winnaar. Het jonge team krijgt een jaar lang een flexdesk in het Oh! in Mechelen en een Voka Bryo-traject.

Hoe het verder moet met Track25 is nog niet duidelijk. Dit was een project met subsidies en een einddatum. Maar banden zijn gesmeed, mogelijk volgt hier nog wat uit. Misschien onder een andere naam, dat blijkt nog wel. "Echte omzet hebben we nog niet gehaald door in dit netwerk aanwezig te zijn," vertelt Luc Hilderson van Image4You. "Maar een project als dit verhoogt de 'awareness' van mogelijke partners in de regio, dat komt dus nog wel. Het eigenlijke resultaat moet nog komen."

In een panelgesprek met enkele betrokkenen wees Pieter Claeys van Happiness - sinds enkele maanden een buur van de Kruitfabriek - er tijdens dit (voorlopige?) slotevent trouwens op dat samenwerking met partners in de regio zeker mogelijk is. "Er is behoefte aan hybride profielen," vertelde hij, en het bestaan van zoiets als Track25 reveleert mogelijke partnerbedrijven voor een of andere opdracht. En dan mogen we Thomas More niet vergeten. Daar ging men in september 2015 van start met een afdeling Media en Entertainment Business - meer daarover in het volgende papieren nummer van PUB Magazine. Vanuit die hogeschool is de interesse voor media-en communicatiebedrijven alvast groot.