Festivalbezoekers in Zweden kunnen (op eigen verzoek) worden opgesloten in sarcofagen voor een uiterst intieme vertoning. Dat zit zo. Göteborg Film Festival trekt elk jaar grote namen aan - zoals acteurs Mads Mikkelsen en Alicia Vikander - maar ook grote groepen gasten en deelnemers. Dit jaar kunnen enkele geselecteerde bezoekers hun diepste angsten uitdagen door de Scandinavische première van de sci-fi bewerking Aniara te bekijken, opgesloten in een sarcofaag en geïsoleerd van de buitenwereld. De definitie van een 'unieke filmervaring', en bijna zeker de meest claustrofobische bioscoop ter wereld. "Dit wordt een uitdagende ervaring die het gevoel van alleenzijn in de diepe ruimte versterkt - iets wat Aniara kenmerkt. We wilden onderzoeken wat er gebeurt als je een film in dit soort extreme omstandigheden ziet. De vertoningen zouden zelfs een paar vragen kunnen oproepen over de richting waarin de mensheid zich beweegt," zegt Jonas Holmberg, creatief directeur van het filmfestival.
Voor velen is de gedachte aan de ondergang van de Aarde angstaanjagend. Maar het is niet langer een ondenkbaar scenario, gezien de huidige bedreiging van ons klimaat. Dit jaar staat het festival in het teken van het concept van de apocalyps en in het kader daarvan gaat de Scandinavische première van de felgetipte sci-fi bewerking Aniara in première. In die film, een bewerking van een sciencefictiongedicht van Nobelprijswinnaar Harry Martinson, wordt de mensheid gedwongen om via een ruimteschip van de Aarde te ontsnappen. De passagiers van het schip worden gedwongen te worstelen met obsessies, isolatie en beperkte ruimte. Exact de ervaring die het Filmfestival van Göteborg nu zeer dicht bij geselecteerde bezoekers wil laten komen.
De sarcofagen zijn 210 cm lang en 60 cm breed. De sarcofagen zijn voorzien van ventilatieroosters in de voetstukken en zijn uitgerust met ingebouwde schermen en luidsprekers. Elk kistje wordt voortdurend bewaakt - en als er iemand naar buiten wil komen voordat de voorstelling voorbij is, zijn ze allemaal uitgerust met paniekknoppen. De screenings vinden plaats tussen 27 en 31 januari, waarbij elke ervaring iets meer dan drie uur in beslag neemt met een willekeurig gekozen groep. Bij elke voorstelling zijn acht plaatsen beschikbaar.
Credits
Advertising Agency: Stendahls
Martin Cedergren - CCO
Andreas
Gunberg - Head of Strategy
Zeynep Sahin - AD
Sandra Bondesson - Copy
Mats Tellving - AD
Annie Lundgren - PR Manager
Linda Fernell- PR & social media strategy
Jens Flensburg - Account Manager
Post - StudioMint
Production Company: Fanny & Alexander Productions
Directed by Gustav Öhman Spjuth & Alexander Gibbons Barth
Production manager - Sofia Englundh
DOP - Sebastian Danneborn Editor - Robin Johansson
Composer - Jonas Wikstrand
Comp - MediaMonks Stockholm
Colorist - Sebastian Guest / Terrassen
Sound - Gabrielle Wikhede / Ljudbang