Stockmanverstraete steekt Wonky in duurzaam jasje

Crea / News / Sustainability

“Wonky’s missie is voedselverspilling tegengaan.” Dat was het uitgangspunt in 2016 en dat is het vandaag nog steeds, want 45% van alle verse groenten wordt nog steeds verspild. Een update van het Belgische duurzame merk en de verpakking was echter nodig om zijn natuurlijke producten én de strijd tegen voedselverspilling beter tot zijn recht te laten komen.

Syros NV, het bedrijf dat in 2018 Wonky onder zijn vleugels nam, deed daarvoor een beroep op Isabel Verstraete van strategiebureau Stockmanverstraete. Zij startte met een Europese marktanalyse en bracht belangrijke consumententrends in kaart waar Wonky kon op inspelen.

Gezien Wonky een klein merk met een grote missie is werd er gekozen om het belangrijkste touchpoint, namelijk de verpakking, als eerste aan te pakken. Verstraete stelde een internationaal team samen om het merk niet alleen een nieuwe frisse look & feel te geven, maar ook om de verpakking, fotografie en tone of voice relevanter, hedendaagser én voor een bredere doelgroep toegankelijk te maken.

Dit foodie-team werd op maat van Wonky samengesteld. Zo werd er beroep gedaan op het Nederlandse packaging design bureau Snow Donuts. Zij ontwierpen naast de ‘wonky’ sleeve ook het logo en de huisstijl. De fotografie werd uitbesteed aan de Nederlandse foodfotograaf Christian Fielden. Het merk manifesto en de tone of voice komen uit de pen van de Engelse copywriter Mary Wear.

Wonky maakt natuurlijke dips en spreads van geredde groenten. In de gerecycleerde verpakkingen ligt de nadruk nu nog meer op de verse ingrediënten die in de dips verwerkt worden. Alle zeven varianten bevatten minstens 50% geredde groenten, zijn vegetarisch – de meeste zelfs vegan – en bevatten geen smaak noch kleurstoffen.

De nieuwe verpakking ligt in België op het schap bij Colruyt, Alvo en Spar. In Denemarken vind je het merk vanaf het voorjaar 2021 bij supermarkt Meny.