StoryMe zet schouders onder de 25%-Revolutie

Crea / News

Broederlijk Delen pakt sinds deze week uit met een nieuwe campagne. De 25%-Revolutie brengt een korte documentaire over systeemverandering en maakt duidelijk dat het huidige economisch model van onbeperkte groei onhoudbaar is. We moeten op zoek naar alternatieve methodes voor onze manier van leven.

Maak zelf deel uit van De 25%-Revolutie

StoryMe bedacht het concept en werkte samen met het duurzame filmproductiehuis Mercator.tv aan een krachtige verhaallijn om een eenduidige boodschap te brengen: er is slechts 25% van de bevolking nodig om de samenleving te heroriënteren. Dat klopt: zo groot moet een minderheid zijn om verandering teweeg te brengen. De documentaire geeft het podium aan inspirerende denkers en ondernemers zoals Kate Raworth. Echte ‘doeners’ delen hun verhalen en obstakels, maar ook hoe we deze obstakels samen kunnen overwinnen. Ze motiveren ons om te ondernemen.

“Dit doel is er één waar StoryMe graag mee zijn schouders onder zet. We staan namelijk samen in voor de wereld van morgen, en elk individu kan mee denken, mee veranderen, en mee deel uitmaken van De 25%-Revolutie,” zegt Dimitri Van Hoe, CEO van StoryMe.

Video om systeemverandering teweeg te brengen

Elke verandering vraagt moed en rebelse daadkracht. De bedoeling van de documentaire is om mensen te helpen begrijpen wat systeemverandering is en hen aan te zetten tot actie. StoryMe ging daarom op zoek naar de rebellen van vandaag en hoe zij ons kunnen inspireren.

“Het idee ontsproot uit het feit dat systeemverandering in het verleden telkens uit een vorm van rebellie is ontstaan. De 25%-Revolutie wil inspireren met een vredevolle vorm ervan, maar wel krachtige stemmen die zeggen dat het beter moet en kan en dat je hiervoor zelf de touwtjes in handen hebt,” vertelt Tone De Cooman, creative director bij StoryMe. “Video vormt hiervoor een krachtig medium. We geloven sterk in onze missie ‘Video First’, en de impact die video heeft om enerzijds de boodschap uit te dragen, en anderzijds een zo groot mogelijk publiek aan vrijwilligers & individuen te bereiken die de handen uit de mouwen willen steken.”

Dries Coomans, regisseur bij StoryMe, vult aan: “Door te kiezen voor een longform documentaire formaat kan je het volledige verhaal brengen, verschillende stemmen aan het woord laten en de juiste emoties opwekken. Aan de hand van getuigenissen creëren we bewustzijn en inspireren we anderen om te ondernemen.”

De volledige documentaire gaat in première dinsdagavond 16 maart om 20u en is te volgen via een livestream op Facebook en YouTube. Naast de experten die aan het woord komen in de documentaire kan je achteraf in het panelgesprek enkele sleutelfiguren aan het woord horen, waaronder Nick Meynen (European Environmental Bureau), Katellijne Suetens (Broederlijk Delen) en Dries Coomans (StoryMe).

Na de première van de Nederlandstalige versie van de documentaire staat nog een Europese release op het programma in Duitsland, Polen, Spanje, Griekenland, Italië, Litouwen, Frankrijk, Bulgarije, Portugal, Slovenië en Hongarije.

Crew

  • Directors: Dries Coomans | Bastiaan Lochs
  • Creative Director: Tone De Cooman
  • Creative Producer: Bastiaan Lochs
  • Screenplay: Bastiaan Lochs | Peter Detailleur
  • Director of Photography: Kamiel Doens
  • Sound Operator: Feras Daouk
  • Editors: David Struik | Ines Den Hollander
  • Editor Supervisor: Jonathan Van Hemelrijck
  • Project Manager: Barbara Boens
  • Account Manager: Jeffrey Jones
  • Scriptwriter: Kobe Viaene
  • Concept: Tanguy De Muynck
  • Traffic Manager: Feline Taveirne
  • Art Director: Michael Backaert
  • Illustrations: Sébastien Deom
  • Animation: Renaat Stuijk | Bavo Croes
  • Voice-Over: Maaike Cafmeyer | Marieke Van Hooff
  • Sound Design: Leander Leenders | Iavor Angelov
  • Sound Studio: Sonhouse
  • Color Grading: Kamiel Doens

Met dank aan

  • Barbara Trachte
  • Bruno Delepierre
  • John Vandaele
  • Jonas Mallisse
  • Kate Raworth
  • Maria José Andrade Tafur
  • Nick Meynen
  • Robby Moors
  • Stijn Vanhoestenberghe
  • Tom Troonbeeckx
  • Wietse Vermeulen
  • Karel Ceule
  • Marijke Moyson

Met de steun van

  • EEB
  • MAVA Foundation
  • The LIFE Programme of the European Union
  • Trends Leerstoel Economie van de Hoop