Streamingplatform VRT NU laat iedereen zijn eigen tv-gids samenstellen

Communication / News

{PARTNER CONTENT}

VRT profiel geeft openbare omroep de kans om kijkers hoogst persoonlijk en toch divers aanbod voor te schotelen

Als openbare omroep koos ook VRT voor de weg van de digitalisering. Met VRT NU ontwikkelde het een online streamingsplatform dat in een mum van tijd uitgroeide tot een compleet succes. De jongere kijkers die langzaamaan afhaakten voor de lineaire kanalen, vinden hun gading online. Een van de belangrijke troeven daarbij is het VRT profiel dat gebruikers zelf aanmaken en dat een key factor is voor een uiterst persoonlijke beleving.

De openbare omroep heeft een drieledige missie: inspireren, informeren en verbinden. Dat drieluik is elke avond weer terug te vinden op de zender waar een mix van programma’s de drie missies aan bod laat komen. Alleen stelde de zender de laatste jaren vast dat de lineaire kanalen minder bereik haalden. Het gevolg van een wereldwijde tendens waarbij de jongeren, de zogenaamde cord cutters, niet meer via standaardkanalen tv kijken, maar on demand willen kunnen bepalen wat ze zien. Het alombekende programma Thuis - dat jong en oud verbindt - maakt die evolutie duidelijk. Het kijkerspubliek dat hier opvallend veel via de lineaire weg naar kijkt, is net iets ouder en op VRT NU zijn het voornamelijk jongeren die het programma oproepen.

Kijker wil zelf door catalogus bladeren

Dit model toont aan dat we anders naar tv zijn gaan kijken. Kijkers geven steeds meer de voorkeur aan het bladeren door een catalogus om zelf hun programma uit te kiezen. VRT NU gaat nu al een aantal jaren mee, maar durft ook geregeld te innoveren. Zo werd er ook al content gecreëerd die exclusief via het streamingsplatform werd aangeboden en dus enkel digitaal te bekijken was. Het rijke VRT-archief biedt ook heel wat mogelijkheden. Zo werden programma’s van vroeger weer vanonder het stof gehaald en erg gesmaakt online.

VRT schakelde Adobe Experience Manager in en ging haar catalogus verrijken met metadata waaruit het belangrijke info put voor het content management. Door Artificial Intelligence los te laten op de ondertitels van de programma’s kwamen er opnieuw interessante analyses naar boven waarvan de metadata bij die video’s kunnen geplakt worden. De volgende stap was het creëren van het VRT profiel voor de gebruikers. Zo kon de VRT de rechten van bepaalde programma’s beter gaan managen als kijkers die in het buitenland willen zien en een ander voordeel ervan, is dat kijkers een programma ergens onderweg kunnen bekijken om het thuis verder af te kijken.

Kijkbubbel uitbreiden

De informatie die de VRT dankzij dat profiel kon centraliseren, helpt om de openbare zender haar drieledige missie te vervullen. “Een intussen al wat ouder fenomeen is de nieuwsbrief”, zegt Geert Adriaenssens, Product Owner van VRT NU. “Op basis van wat onze kijkers streamen, kunnen we hen daarin een aanbod gaan voorschotelen dat hen rechtstreeks naar programma’s brengt die ze leuk of interessant vinden. Kijkers die al meerdere sportdocu’s zagen, lichten we in van zodra er een nieuwe online komt. We waarschuwen hen ook als er een serie die ze nog niet uitkeken, bijna offline gaat zodat ze de laatste afleveringen toch nog kunnen meepikken. Een gevoelige verbetering en hyperpersoonlijke manier om je kijker centraal te plaatsen. Zo creëer je lijstjes of zogenaamde swim lanes, maar het kan ook net ingezet worden om te inspireren en kijkers attent te maken op iets geheel nieuws dat ze nog niet bekeken. Dankzij een algoritme kan je hen een bredere smaak serveren en hun zogenaamde kijkbubbel uitbreiden door bijvoorbeeld de programma’s die net buiten hun interesses vallen, even te highlighten. Uiteraard bieden we hen ook de mogelijkheid om zelf lijstjes samen te stellen of aan te geven wat ze interessant vinden en dan spelen we daar op in.”

Drie gedragspatronen

VRT NU deelde haar kijkers daarvoor op in drie gedragspatronen. De ‘Ontdekker’ die graag op zoek gaat en door het aanbod scrollt. De ‘Verderkijker’ die een nieuwe serie start en die vervolgens verslindt. Ook hen probeert de VRT voldoende te informeren over haar aanbod. Tot slot heb je de kijker die het wel weet en gewoon op VRT NU komt om een programma dat hij al in zijn achterhoofd heeft te bekijken. Elk krijgen ze een eigen aanpak zodat ze hun gading terugvinden, maar ook af en toe kennismaken met programma’s buiten hun kijkbubbel.

“Op die manier zetten we onze gebruikers centraal én vervullen we onze opdracht en dat alles met succes. Niet zo lang geleden lanceerden we de nieuwe reeks van het programma Dertigers. Die week vonden 580.000 unieke kijkers hun weg naar het platform en samen bekeken zij 4,3 miljoen programma’s. Daar zijn we best trots op”, besluit Geert.