Strijd om Mercuriusprijs kan beginnen

Awards / Media / News

retail alexandre-godreau-510220-unsplashDe strijd om de Mercuriusprijs kan beginnen: Comeos, de federatie voor handel en diensten, roept handelaars op om voor 10 juni hun kandidatuur in te dienen. Dit jaar komt er een extra stap in de selectieprocedure en krijgen de kandidaten de kans om hun concept de pitchen. “Voor een juistere en meer doordachte keuze,” aldus juryvoorzitter Gino Van Ossel.

Vorig jaar ging The Belgian Chocolate House met het felbegeerde beeldje aan de haal. Etienne Defour, Strategic Business Development Director, was dan ook ontzettend trots op de prestigeprijs: “Het is een prachtige erkenning voor onze interne teams, onze partnermerken en onze architecten. De respons in de media was overweldigend.” Voor het personeel van het winnende concept is de prijs een geweldige boost om door te zetten en het concept verder uit te rollen. En Carrefour Mons Les Grand Prés (Winkelconcept van het jaar 2016) is nog steeds onder de indruk van de impact van de prijs. Woordvoerder Baptiste van Outryve: “Naast de extra media-aandacht die de prijs duidelijk met zich meebrengt, houdt de Mercuriusprijs vooral in dat retailexperten jouw winkelconcept tot beste van het jaar verkiezen.” 

Het winkelconcept wordt gekozen door zeven bekende retailexperts. Gino Van Ossel, Professor Retail en Trade Marketing bij Vlerick Business School, leidt als juryvoorzitter alles in goede banen. Claude Boffa (Solvay Retail Management Programme), Katelijn Quartier (Universiteit Hasselt en Retail Design Lab) en Benjamin Wayens (ULB, Geomarketing en Bedrijfslocalisaties) analyseren de concepten vanuit academisch perspectief. Ook Stefan Van Rompaey (Hoofdredacteur RetailDetail) en Silvie Vanhout (Managing Partner The Retail Academy) gaan mee op zoek naar het beste winkelconcept van het jaar. Dit jaar verwelkomt men een nieuw lid: shoppingexperte Isabelle Gérard, Owner Carré Associates.

Winkelconcepten kunnen dus tot 10 juni hun voorstel indienen. Na een selectie van 10 laureaten, gaan de juryleden “mysteryshoppen”.  In september krijgen de laureaten de kans om hun concept te pitchen voor de professionele jury: een nieuwe stap in de procedure waarbij de kandidaten in dialoog gaan met de experten. Handelaars die een dossier willen inzenden, kunnen dit nog tot 10 juni via het inschrijvingsformulier op www.mercuriusprijs.be. De prijsuitreiking vindt plaats op 7 november 2018.