Super local heroes, stronger together

News / Retail

Voor veel mensen betekent lokaal winkelen winkelen bij gepassioneerde mensen uit eigen land, die bewust nadenken over waar hun grondstoffen of producten vandaan komen en hoe ze geproduceerd en getransporteerd worden. We spraken met zes merken voor wie dat ‘lokale’ aspect meer dan ooit belangrijk is, nu we leven in wereld waarin mensen graag leren, producenten solidair zijn met elkaar en mond-tot-mondreclame en transparantie koning zijn. Net als menselijkheid!

Dripl

De Gents-Brusselse start-up Dripl wil met zijn verpakkingsvrije drankautomaat komaf maken met wegwerpplastic. Met een honderdvijftigtal Refill Points bij bedrijven als A.S. Adventure, HubSpot, Accenture, Bacardi, SAP, JBC, UZ Antwerpen en Showpad werden er tot op vandaag al meer dan 800.000 verpakkingen vermeden. “De frisdrankindustrie is een sector met best veel concurrentie. Daarom is het als kleine start-up niet altijd even makkelijk om op te boksen tegen de grote spelers. Hen rechtstreeks aanvallen wordt zo weinig mogelijk gedaan. Dripl probeert vooral het probleem met de klassieke manier van het drinken van frisdrank aan te kaarten,” vertelt Jonas De Schaut, marketing lead bij Dripl. Voor Dripl is het belangrijk om te beginnen vanuit wat ze als start-up niet zijn of niet willen zijn. “We willen niet ‘your average water dispenser’, automaat of drankleverancier zijn. De hele visie van Dripl vertrekt vanuit het feit dat we de manier waarop we drinken willen veranderen.”

Plankgoed

Plankgoed serveert snij- en serveerplanken uit lokaal hout, gemaakt en zorgvuldig gedroogd in het atelier van Goedele Pauwelyn in Gent. Zij merkt sinds de coronacrisis opnieuw meer respect voor het lokale. “Mensen zien terug de meerwaarde van lokaal gemaakte producten. Corona heeft ons wat verplicht naar binnen te kijken en dat merk ik ook bij veel klanten die voor Plankgoed kiezen,” klinkt het bij Pauwelyn. Om het lokale aspect te verankeren in haar marketing zet ze extra hard in op het verhaal achter plankgoed. “Ik probeer vooral eerlijk te blijven met mijn product én mijn klant. Ik werk vooral met lokaal hout en voel dat ik enkel Plankgoed kan blijven behouden als ik zelf volledig achter het product sta. Het verhaal achter Plankgoed staat daarom uitgebreid op mijn website en vertel ik ook aan iedere klant. Daarnaast heb ik postkaartjes laten drukken waarin ik kort het verhaal schets en krijgt iedere plank ook een mini-paspoortje mee.”

Ender and May

Ender and May is een streetwear- en lifestyle-merk rond de illustraties van Wendy Scheerlinck. Haar missie: mensen (opnieuw) met een zachte blik laten kijken naar zichzelf, naar anderen en naar de wereld om hen heen. Lokaal winkelen betekent voor  haar “winkelen bij gepassioneerde mensen uit eigen land, die bewust nadenken over waar hun grondstoffen of producten vandaan komen en hoe ze geproduceerd en getransporteerd worden. Ook mij heeft het aan het denken gezet, en een aantal nieuwe, duurzamere gewoontes zijn ondertussen al goed ingeburgerd,” vertelt Wendy Scheerlinck. Haar webshop prijkt sinds 2019 op Ik koop Belgisch, het platform dat consumenten aanmoedigt om te kiezen voor Belgische merken en producten. “Voor ons is het ‘Ik koop Belgisch’- label heel belangrijk en we zijn er ook erg trots op. Als creatief Belgisch bedrijf vindt het creatieve proces voor de ontwikkeling van onze producten plaats in België en daardoor heeft het een lokale, culturele basis.”

>>> LEES DE UITGEBREIDE INTERVIEWS MET DEZE JONGE MERKEN IN PUB MAGAZINE