Superkraft sluit creatief documentairefestival af met uitverkochte Bowie-vertoning

Crea / News

Op woensdag 10 januari, de overlijdensdag van David Bowie, vond in de Gentse Studioskoop het sluitstuk plaats van Darker/Brighter, een drieledig filmfestival georganiseerd door het Gentse digital creative agency Superkraft, in nauwe samenwerking met Studioskoop. Met dit mini-filmfestival wilde Superkraft zijn kijk op creativiteit delen met vrienden, klanten, stadsgenoten en vakgenoten.

“We wilden onze visie op creativiteit delen, ja. Maar we wilden ook en vooral geestesgenoten bijeenbrengen. Iedereen die geïnteresseerd was in ons programma, was welkom. Niet alleen genodigden, ook het bredere publiek. En we wilden er zelf ook wat van leren, natuurlijk,” zegt Peter Lissens, creative director van Superkraft. “Creatieve worstelingen zijn vaak universeel. Ze spelen zich bijna altijd af in een omgeving waarin vrijheid en verantwoordelijkheidsbesef voortdurend naar een evenwicht zoeken en waarin er vaak een subtiel maar tegelijkertijd hemelsbreed verschil is tussen leren en bé-leren, tussen kiezen voor inspireren of bruuskeren, tussen begrijpen en moeten ìngrijpen, ontwapenen of ontmoedigen, tussen begeesteren en overmeesteren, tussen een durver zijn en een hufter zijn... En dus gingen we voor de introductie bij elke film over die dingen praten met een aantal van onze muzikale vrienden: muzikanten als Maarten Devoldere (Balthazar), Bert Ostyn (Absynthe Minded), An Pierlé (White Velvet), Rodrigo Fuentealba (Fifty Foot Combo), François De Meyer (Soapstarter/Raveyards). Die uitwisselingen waren bijna even boeiend en leerrijk als de films zelf...”

Bij de keuze van de films was voor Superkraft ‘unapologeticness’ de rode draad: compromisloos jezelf zijn, volhouden en koppig vasthouden aan je eigen waarden. Dat thema keerde terug in documentaires als ‘I am everything’ over Little Richard, ‘In the Court of the Crimson King’ (over Robert Fripp en de band King Crimson) en in de legendarische concertfilm ‘Ziggy Stardust and the Spiders From Mars’.

Die ‘unapologeticness’ was het centrale thema. Maar algauw bleek er nog een andere kern door te schemeren. Peter Lissens legt uit: “Het was niet beredeneerd, maar alles is verbonden met Bowie, zo blijkt. Little Richard was het belangrijkste rolmodel van David Bowie, Robert Fripp was – kort maar erg krachtig – een van Bowie’s meest creatieve medewerkers, met onder meer zijn intro voor ‘Heroes’. En het concert van The Spiders From Mars in Londen’s Hammersmith Odeon, was een soort van historische ‘kill your darlings act’, die publiek, pers én de band verweesd achterliet. Méér ‘unapologetic’ wordt het niet, hé...”

Dat Superkraft en het Darker/Brighter scoorden met hun ‘unapologeticness’ mag blijken uit de opkomst. Volle zalen, aandacht van zowel de muziek- als de filmpers en een al weken op voorhand uitverkochte vertoning van de vorig jaar digitaal geremasterde versie van ‘Ziggy Stardust and the Spiders From Mars’ – waarvoor het bureau trouwens de officiële goedkeuring kreeg van The David Bowie Estate.