Supermachine en KRC Genk gaan voor de titel

Crea / News

Kleuren en voetbalploegen, het ligt gevoelig. Vraag maar eens aan een Genk-supporter of hij een gele trui wil aandoen. KRC Genk was op zoek naar een strategische rebranding en schreef een pitch uit, Supermachine kopte die met veel goesting binnen. Aan het mooie blauw van KRC Genk durfde het bureau dus niet komen, maar de rest van de branding werd stevig onder handen genomen, inclusief een nieuwe slogan voor de supporters. In een krachtige video, vol beelden van supporters, sfeer en spelers werd de slagzin “Rise Above” gelanceerd. Een knipoog naar het mijnverleden, een verwijzing naar het karakter van de voetbalploeg en het grotere doel van KRC Genk; alles en vooral zichzelf overstijgen. Zo wil KRC Genk niet alleen haar plaatsje aan de top in de verf zetten, maar meteen ook als een echte lifestyle brand de voetbalwereld in- en uitstappen.

Diep graven en overstijgen

“KRC Genk is meer dan een voetbalploeg. Het roemrijke verleden, de toptalenten genre Courtois en De Bruyne, hun sociaal engagement, de prijzenkast; stuk voor stuk bewijs dat Genk een echte topploeg is. En daar hoort natuurlijk een full package branding bij,” legt Niel Van Herck, strategic director bij Supermachine, uit. “Voor het manifest, de slogan 'Rise Above' en de visuele stijl lieten we ons inspireren door die rijke mijngeschiedenis en de challenger spirit die er heerst. Heel veel dynamiek in de typografie, gecombineerd met elementen uit de lifestyle en fashion. We werkten social templates uit, schreven de guidelines voor fotografie neer en elke subbrand (ladies, talent, society, e-sports) kreeg een eigen mini-branding. En nu die goals nog!”

"KRC Genk heeft enorm veel diepgang, letterlijk en figuurlijk,” zegt Frank Cuypers, hoofd marketing en communicatie bij KRC Genk. “De mijncultuur, de manier waarop talenten in Genk opladen, de maatschappelijke rol van onze club, de drang om altijd beter te doen en de traditionele topclubs de loef af te steken ... In de oefening met Supermachine zijn we diepgegaan om dat naar boven te brengen, zowel inhoudelijk als visueel. We schreven een manifest en vertaalden het naar een eigentijdse en dynamische vormgeving.”