Swave en Talk of the town maken Smaakvol gebaar

Crea / News

Niets zo erg als een café zonder bier. Of toch? Met een originele remake van de gelijknamige hitsingle uit 1959, schotelen de Kortrijkse start-up Swave en Antwerps communicatiebureau Talk of the town die vraag voor aan het Vlaamse publiek.

Een smaakvol gebaar voor de horeca

Wie tijdens een pandemie uitbater na uitbater failliet ziet gaan, kan vol medelijden toekijken hoe zijn favoriete zaak na jaren van warme herinneringen plots verloren gaat. Of kan er actief iets aan doen. Zo dachten tenminste de jonge ondernemers achter Swave, een start-up met een digitale all-in-one tool die lokale consumptie stimuleert. Met een gusto die gereserveerd lijkt voor jonge leeuwen stampten ze op een recordtempo én geheel vrijwillig het online platform ‘www.smaakvolgebaar.be’ uit de grond. Het idee is even simpel als waardevol: koop nu een waardebon bij je favoriete zaak om er binnenkort terug van te kunnen genieten, gesteund door een extra korting.

Het doel van de tool: de omzet van de horeca nú opkrikkken en op die manier perspectief bieden. Want na regen komt zonneschijn, en na een lockdown komen je klanten terug. Wie nu een waardebon koopt kan die later gebruiken met een extra 20% korting. Een korting die je ontvangt als je ook een tweede keer langsgaat in die zaak. Zo garandeer je de uitbater twee broodnodige bezoeken, verwen je jezelf met 20% korting én twee onvergetelijke avonden in een zaak die mogelijk al hoog op je favorietenlijst stond. Win-win-win.

Campagnevideo

In een campagnevideo die aan je ribben blijft kleven zet communicatiebureau Talk of the Town een zingende cafébaas en tal van gekende en minder gekende horeca-eigenaars in om de tragiek van de gedwongen sluiting te visualiseren. Bobbejaan Schoepens onsterfelijke lied ‘Café zonder bier’ diende hierbij als vertrekpunt, maar krijgt meteen een wrange nasmaak wanneer het gezongen wordt temidden een leeg café zonder lachende klanten, klinkende glazen of versgetapte pinten. Een café waar de krukken opgestapeld aan de kant staan, de jukebox uit en het vat afgesloten. Troubadour van dienst in het geremasterde nummer is Guy Schulpen, de zingende barman van café De Kat in Antwerpen. De campagneclip maakt even schoon als pijnlijk duidelijk; één ding is erger dan een café zonder bier… een café zonder volk. Een horeca zonder perspectief.

“Het nummer grijpt naar de keel, maar toch wil de videocampagne vooral een positieve boodschap brengen: iedereen kan vanaf nu zijn of haar favoriete horecazaak mee door de crisis loodsen door een smaakvol gebaar te tonen. Het idee is eenvoudig: koop nu al een waardebon bij je favoriete zaak, voor na de crisis,” aldus Gertjan De Smet, creatief directeur van Talk of the town, a Geronimo alliance

In de video zien we volgende zaken passeren: Jiggers, Keizershof, Stek, ’t Oud Arsenaal, Sint-Gummarus, In De Stad Aalst, Bieratelier, Duvelorium, Bavet, Viva Sara Kaffee, Vanallier, Kantine, FC Gullegem, De Gouden Bank, De Kat, De Trollenkelder, Ventura, De Koestal, Café Nora en Le Mustache. Verder ondersteunen ook topchefs Sergio Herman (Le Pristine), Marcelo Ballardin (Oak), Olly Ceulenaere (Publiek) en Wim Ballieu (Balls ’n Glory) het intiatief met een passage.

Ambitieus

Het campagneplatform mikt op 50.000 verkochte waardebonnen tegen eind dit jaar. Die moeten op lange termijn 100.000 bezoeken garanderen voor onze Vlaamse horeca. Dat is 100.000 keer een duwtje in de rug voor de perfect getapte pinten van het café om de hoek, voor de magistrale elegantie van een sterrenchef op de rand van een doorbraak of voor de ballekes in tomatensaus van Marie-Christine, wereldberoemd in Turnhout.

Sinds 3 november 2020 kan je waardebonnen van 20, 50 of 100 aankopen via het online platform. Die waardebon inruilen kan vanaf 15 januari 2021 veilig en praktisch via je smartphone. Je ontvangt meteen een kortingsbon van 20% voor je tweede bezoek. Ook handelaars kunnen zich blijvend op het platform registreren, en dit geheel gratis.

Credits
Client: smaakvolgebaar.be
Contact: Jencey Provoost
Agency: Talk of the town, a Geronimo alliance
CD: Gertjan De Smet
Creation: Dirk Domen en Gertjan De Smet
Production Company: Geronimo
Head of production: Dorien Matthys
Creative Producers: Ellen Meulemans, Guillaume Behaegel
Director: Dirk Domen
DOP: Piet Deyaert, PJ Claessens
Editor: Olivier Lambrechts
Grading: Tom Mulder
PR manager: Manu VDJ
Campagneplatform: www.smaakvolgebaar.be