Tag adapteert globale campagne Coca-Cola voor BeLux
Tag mag de nieuwe, wereldwijde campagne van Coca-Cola voor België en Luxemburg aanpassen. Gisteren las u al het verhaal van de internationale campagne online. Vandaag voegen we daar de plaatselijke invalshoek aan toe: ook bij ons voert Coca-Cola een heel jaar lang een nooit geziene imagocampagne.
We onthielden vooral het spectaculaire karakter van de globale campagne van The Coca-Cola Company. Die noemde diens chief marketing officer Marcos de Quinto terecht “de grootste verandering ooit in onze geschiedenis.” De impact in ons land wordt evenredig. Vandaag pakt Coca-Cola in België en Luxemburg massaal uit met zijn nieuwe campagne en tagline 'Taste the Feeling'. Voor alle duidelijkheid: het merk behoudt bij ons de originele Engelstalige slogan “vanwege onze culturele openheid.” Coca-Cola introduceert zijn campagne op ongeziene schaal op televisie, in de bioscoop, in de krant, online en op 38m²-, 21m² en 8m²-affiches. Daarna loopt de campagne voor de rest van het jaar zonder pauzeren verder. In februari rolt Coca-Cola de affichecampagne verder uit op 2m² en in winkels, en in maart via het Boomerang-netwerk en in cafés en krantenwinkels. Tegen eind maart wil het op die manier 95% van alle Belgen bereiken. “Het is de eerste keer dat we zo massaal en consistent voor bereik gaan,” zegt Ben Bijnens, country director BeLux van The Coca-Cola Company.
“Daarbij blijft de focus op televisie, met speciale aandacht voor out-of-home,” preciseert BeLux marketing director Céline Van den Rijn. Daar zijn goede redenen voor. Coca-Cola verkoopt zowat de helft van zijn volume buitenshuis. Voor de gelegenheid deelt het huis ook de aandelen van de verschillende varianten met ons: 50 tot 55% voor de klassieke Coca-Cola, om en bij de 30% voor Zero, ongeveer 15% voor Light en “3 tot 5%” voor Life. Het merk haalt dus 45% van zijn verkoop uit zijn calorievrije varianten.
Coca-Cola is ook in België een iconisch merk. The Coca-Cola Company verkoopt er per dag zowat tien miljoen producten – zo goed als één per Belg. Het bedrijf vertegenwoordigt bij ons de helft van de frisdrankenverkoop. Het Belgisch filiaal van het gelijknamige wereldwijde Tag mag de nieuwe campagne in opdracht van het regionale kantoor in België en Luxemburg adapteren. Het tekent daarbij niet alleen voor de kranten- en magazineadvertenties, maar ook voor de audiovisuele, digitale en affichecampagne. Veelbetekenend is dat The Coca-Cola Company nu al de campagne voor volgend jaar op stapel zet: het merk zet alles op alles op zijn marktaandeel te versterken – en dat mag de hele wereld geweten hebben.