TBWA kreeg van bpost de opdracht om in een nieuwe imagospot de eigen bpost-mensen in het voetlicht te laten treden. Het resultaat is een ode aan de postbode, en bij uitbreiding aan alle medewerkers van bpost. Met Tom Boonen als gangmaker.
De spot is een allegorie vol referenties aan dat andere buitenberoep dat je net als de postbode ook elke dag in het straatbeeld ziet. De wielrenner. In een reeks poëtische beelden zien we een peloton postbodes in de vroege ochtend aan hun dagelijkse ronde beginnen. Ze gedragen zich als wielrenners: ze waaieren breed uit, en nemen een rotonde zoals je die herkent van de helikopterbeelden van de koers. Ondertussen hoor je buiten beeld Tom Boonen vertellen over zijn vroeger vak. Twee werelden komen zo plots samen. De dagelijkse ronde van de postbode en de dagelijkse trainingsronde van de coureur. Zo brengt de ene kampioen een ode aan die andere. De postbode. Kampioen van de Ronde van ons Allemaal.
De spot werd voorafgegaan met een interne communicatiecampagne. Elke medewerker van bpost kreeg zelf post van Tom Boonen. In een persoonlijke brief vertelt hij hoe de postbode een rol gespeeld heeft in zijn carrière, en verklaart hij zijn motivering om mee te werken aan de film. De brief werd vergezeld met een uitnodiging voor de avant-première van de spot.
Credits
Agency: TBWA\Belgium
Campaign Title: De postbode. Kampioen van de Ronde van ons Allemaal / Le facteur. Champion de votre Tournée.
Creative Director: Jan Macken & Steven Janssens
Creative Team: Paul Van Oevelen (concept / copywriter) & Alexander Daems (concept / art director) – Eric Maerschalk (copywriter FR)
CSD: Jonas Moors
Account manager: Anton Roef
Account Executive: Molly Vu Duc & Marie Simon
Media Arts: Ellen Van Den Broeck & Sam Nipius
Planning: Xandra Van Der Mersch, Karen De Weerdt & Jana Malfroid Design: Sébastien Bontemps
DTP: Patti Secci
Art Buying: Elly Laureys
Production :
Czar: Eurydice Gysel, Maarten De Sutter, Lander Engels Regisseur: Joe Vanhoutteghem
TV producer: Mieke Vandewalle, Lore Desmet, Cindy De Mooter Post-production: MAKE
Post-producer: Greet Van Thillo
Edit: Dieter Diependaele
Online: Enzo Piccinato
Sound: Jan Pollet
Grading: Joost van Kerckhove
Music: Sugar Music & Strictly Confidential
Photographer: Jef Boes
Client: Bpost – Corporate & Brand
Karoline Dewinkeler (Group Brand Manager)
Jan Smets (Director Retail and Costumer Care)
Laurent Winnock (Director Group Communication, Brand & Corporate Citizenship)
Henri De Romree (Director Mail and Retail)
PR/PA Manager - Recupel
Ben jij dé PR/PA Manager die de stem van Recupel wilt zijn? Wil […]
Head of Digital - Bridgeneers
We zoeken een ervaren digitaal specialist die bruggen kan bouwen tussen klanten en […]
Vacature Accountmanager Nationaal - Lijncom
Lijncom zoekt een dynamische professional voor de nationale verkoop van advertentieruimte op bussen, […]
Creative Director - Impuls Communicatie
Groeien, dat doen we samen. Met ons team, met onze klanten én met […]