Met liefst 16 prijzen is TBWA dit jaar de grote winnaar van de IAB Mixx Awards 2015, die vanavond in Brussel uitgereikt werden. KBC behaalt vier onderscheidingen voor de digitale campagnes die de bank de laatste maanden gelanceerd heeft.
De IAB Mixx Awards, een organisatie van het IAB (Interactive Advertising Bureau), bekronen elk jaar de beste digitale campagnes die in België in de voorbije maanden gerealiseerd werden. De prijzen, toegekend door communicatieprofessionals, vormen een uitstekend uitstalraam van de Belgische creativiteit op digitaal gebied.
In de categorie Best B2C Digital Campaign behaalde TBWA zo een Gold voor "Mystery Spendings" en een SIlver voor "Pizza Conversazione", twee campagnes bedacht voor KBC.
Diezelfde tandem TBWA/KBC behaalt tevens een Gold in de categorie Best B2B Digital Campaign. "Bij deze drie campagnes waren wij verbluft door de hoge kwaliteit van de uitvoering, altijd onberispelijk, maar ook van de sterke resultaten die zij voor de klant gegenereerd hebben," zegt Seb De Roover, voorzitter van de Digital Campaigns jury. "Het is een mooi voorbeeld van een adverteerder die met succes de overstap naar het digitale gemaakt heeft".
Bij de afdeling "Creative Development" werden My Way (Gold - Best Use of Bannering) bekroond, PlayStation (Silver - Best Use of Gaming), Brussels Airport (Gold - Best Use of Mobile), Ikea (Gold - Best Use of Video) en De Lijn (Gold - Best User Experience). "In deze lijst is het geval van Brussels Airport bijzonder interessant," zegt Frédéric Martens, voorzitter van deze jury. "Door gebruik te maken van de iBeacon-technologie, die interacties tussen de smartphone en de reële wereld triggert, loodst de luchthaven de reizigers efficiënter naar hun bestemming wat bijdraagt tot een betere klantenervaring". Om dit schrander en innoverend gebruik van het digitale heeft Brussels Airport tevens de Innovation Award ontvangen, een prijs die transversaal doorheen alle categorieën uitgereikt wordt.
In de categorie "Digital Design" zijn de winnaars de ALS Liga (Gold - Best Desktop Design) alsook de startup Jack (Gold - Best Mobile/Tablet Design). "De campagne van de ALS Liga toont de kracht van het digitale als het erop aankomt om een boodschap op een vernieuwende manier te communiceren," merkt Caspar van Rhijn op, voorzitter van deze jury. "De bezoeker kon enkel gebruik maken van zijn ogen om op de site te navigeren, wat hem meteen in de huid verplaatst van een patiënt die aan ALS lijdt, een ziekte die een verzwakking van de spieren veroorzaakt, tot aan volledige verlamming van de patiënt. Door letterlijk de ogen van het grote publiek te openen, creëerde deze site een empathie die geen enkel ander medium op een even intieme manier kan opwekken."
De afdeling "Social Design" tot slot heeft Mc Donalds verkozen (Gold - Best Social Media Campaign), de MIVB (Gold - Best Community Management), Base (Gold - Best Content Marketing) en Studio Brussel (Gold - Best Use Of Social Media). "Het geval van de MIVB is een sprekend voorbeeld van het profijt dat een adverteerder kan trekken van de nieuwe platformen. Deze openbare vervoersmaatschappij kan zijn gebruikers in real time informeren over de situatie van zijn netwerk en beter antwoord bieden op hun klachten en vragen. Het is een zeer mooie manier om een adverteerder dichter bij zijn klanten te brengen."
Signaleren we om te besluiten dat het bureau In The Pocket de prijs van "Most Promising Agency Of The Year" ontvangt, terwijl TBWA en KBC logischerwijze respectievelijk de titels "Agency Of The Year" en "Advertiser Of The Year" behalen. "Deze negende editie van de IAB Mixx Awards toont opnieuw aan welke ongelooflijke creativiteit het digitale mogelijk maakt, alsook de brede waaier aan communicatietools die de adverteerder ter beschikking heeft," besluit Patrick Steinfort, voorzitter van IAB. "Op het tijdstip dat de marketingbudgetten onder druk staan en steeds vaker hun rendabiliteit moeten bewijzen, is deze lichting 2015 er een mooie illustratie van hoe belangrijk het is om meer in digitale media te investeren."
Ontdek hieronder het volledige palmares van de IAB Mixx Awards: BEST DIGITAL B2C CAMPAIGN
Campaign
Agency
Advertiser
Award
KBC Mystery Spendings
TBWA
KBC
Gold
KBC Pizza Conversazione
TBWA
KBC
Silver
The My Way Black(E-)Mailing Campaign
EMAKINA
My Way - D'Ieteren Group
Silver
Samsung Galaxy You Awards
Leo Burnett
Samsung
Bronze
BEST DIGITAL B2B CAMPAIGN
Campaign
Agency
Advertiser
Award
KBC Pop-up Webshop
TBWA
KBC
Gold
Euro-Sprinters - The Seriously Fast Delivery Button
TBWA
bpost
Bronze
BEST DIGITAL NON-PROFIT CAMPAIGN
Campaign
Agency
Advertiser
Award
Families on the verge of extinction
Famous
WWF
Gold
Don't google it
DDB Brussels
CEBAM - gezondheidenwetenschap.be
Silver
Your measles vaccination, make a point of it!
Kunstmaan
Vlaamse Overheid - Zorg en Gezondheid
Bronze
BEST USE OF BANNERING
Campaign
Agency
Advertiser
Award
The My Way Black(E-)Mailing Campaign
EMAKINA
My Way - D'Ieteren Group
Gold
BEST USE OF GAMING
Campaign
Agency
Advertiser
Award
PlayStation Hunt
TBWA
Sony PlayStation Benelux
Silver
KBC Mystery Spendings
TBWA
KBC
Bronze
BEST USE OF MOBILE
Campaign
Agency
Advertiser
Award
Brussels Airport Beacon Case
In The Pocket
Brussels Airport
Gold
Foto Promo
Famous
De Lijn
Silver
BEST USE OF VIDEO
Campaign
Agency
Advertiser
Award
The First Wireless Bungee Jump - IKEA
DDB Brussels
IKEA
Gold
3suisses
Mountainview Agency
3suisses
Bronze
BEST USER EXPERIENCE
Campaign
Agency
Advertiser
Award
Digital transformation of De Lijn
Wijs
De Lijn
Bronze
Eye Click Donation for ALS
Publicis Brussels
ALS Liga
Bronze
BEST SOCIAL MEDIA CAMPAIGN
Campaign
Agency
Advertiser
Award
I'm in love with McDo Mol
TBWA
McDonald's
Gold
Telenet Family Stick
These Days
Telenet
Silver
SingStar Taxi
TBWA
Sony PlayStation Benelux
Bronze
BEST COMMUNITY MANAGEMENT
Campaign
Agency
Advertiser
Award
Community Managers: from demining to grave digging
STIB-MIVB
Gold
Oasis "Les P’tits Fruits"
Social Lab
Orangina Schweppes Belgium
Silver
KBC Pizza Conversazione
TBWA
KBC
Bronze
BEST CONTENT MARKETING
Campaign
Agency
Advertiser
Award
Back to BASE
DDB Brussels
BASE
Gold
Hello play! by Hello bank!
idweaver
Hello Bank
Silver
#Icantranslateitbetter
Focus Advertising
KU Leuven-Kulak
Bronze
BEST USE OF SOCIAL
Campaign
Agency
Advertiser
Award
DROPS
Boondoggle
STUDIO BRUSSELS
Gold
Recruticons
Boondoggle
Boondoggle
Silver
Best Of Belgian Football
Boondoggle
Royal Belgian Football Association
Bronze
BEST DESKTOP DESIGN
Campaign
Agency
Advertiser
Award
Eye Click Donation for ALS
Publicis Brussels
ALS Liga
Gold
Annual report for UZ Brussel
Bits of Love
UZ Brussel
Bronze
BEST MOBILE/TABLET DESIGN
Campaign
Agency
Advertiser
Award
Jack
Mountainview agency
Jack
Gold
Krumb
Prophets
Prophets
Gold
Samsonite Travlr App
In The Pocket
Samsonite
Bronze
SPECIAL JURY AWARDS
Innovation Award
In The PocketBrussels Airport Beacon CaseBrussels Airport