
Met liefst 16 prijzen is TBWA dit jaar de grote winnaar van de IAB Mixx Awards 2015, die vanavond in Brussel uitgereikt werden. KBC behaalt vier onderscheidingen voor de digitale campagnes die de bank de laatste maanden gelanceerd heeft.
De IAB Mixx Awards, een organisatie van het IAB (Interactive Advertising Bureau), bekronen elk jaar de beste digitale campagnes die in België in de voorbije maanden gerealiseerd werden. De prijzen, toegekend door communicatieprofessionals, vormen een uitstekend uitstalraam van de Belgische creativiteit op digitaal gebied.
In de categorie Best B2C Digital Campaign behaalde TBWA zo een Gold voor "Mystery Spendings" en een SIlver voor "Pizza Conversazione", twee campagnes bedacht voor KBC.
Diezelfde tandem TBWA/KBC behaalt tevens een Gold in de categorie Best B2B Digital Campaign. "Bij deze drie campagnes waren wij verbluft door de hoge kwaliteit van de uitvoering, altijd onberispelijk, maar ook van de sterke resultaten die zij voor de klant gegenereerd hebben," zegt Seb De Roover, voorzitter van de Digital Campaigns jury. "Het is een mooi voorbeeld van een adverteerder die met succes de overstap naar het digitale gemaakt heeft".
Bij de afdeling "Creative Development" werden My Way (Gold - Best Use of Bannering) bekroond, PlayStation (Silver - Best Use of Gaming), Brussels Airport (Gold - Best Use of Mobile), Ikea (Gold - Best Use of Video) en De Lijn (Gold - Best User Experience). "In deze lijst is het geval van Brussels Airport bijzonder interessant," zegt Frédéric Martens, voorzitter van deze jury. "Door gebruik te maken van de iBeacon-technologie, die interacties tussen de smartphone en de reële wereld triggert, loodst de luchthaven de reizigers efficiënter naar hun bestemming wat bijdraagt tot een betere klantenervaring". Om dit schrander en innoverend gebruik van het digitale heeft Brussels Airport tevens de Innovation Award ontvangen, een prijs die transversaal doorheen alle categorieën uitgereikt wordt.
In de categorie "Digital Design" zijn de winnaars de ALS Liga (Gold - Best Desktop Design) alsook de startup Jack (Gold - Best Mobile/Tablet Design). "De campagne van de ALS Liga toont de kracht van het digitale als het erop aankomt om een boodschap op een vernieuwende manier te communiceren," merkt Caspar van Rhijn op, voorzitter van deze jury. "De bezoeker kon enkel gebruik maken van zijn ogen om op de site te navigeren, wat hem meteen in de huid verplaatst van een patiënt die aan ALS lijdt, een ziekte die een verzwakking van de spieren veroorzaakt, tot aan volledige verlamming van de patiënt. Door letterlijk de ogen van het grote publiek te openen, creëerde deze site een empathie die geen enkel ander medium op een even intieme manier kan opwekken."
De afdeling "Social Design" tot slot heeft Mc Donalds verkozen (Gold - Best Social Media Campaign), de MIVB (Gold - Best Community Management), Base (Gold - Best Content Marketing) en Studio Brussel (Gold - Best Use Of Social Media). "Het geval van de MIVB is een sprekend voorbeeld van het profijt dat een adverteerder kan trekken van de nieuwe platformen. Deze openbare vervoersmaatschappij kan zijn gebruikers in real time informeren over de situatie van zijn netwerk en beter antwoord bieden op hun klachten en vragen. Het is een zeer mooie manier om een adverteerder dichter bij zijn klanten te brengen."
Signaleren we om te besluiten dat het bureau In The Pocket de prijs van "Most Promising Agency Of The Year" ontvangt, terwijl TBWA en KBC logischerwijze respectievelijk de titels "Agency Of The Year" en "Advertiser Of The Year" behalen.
"Deze negende editie van de IAB Mixx Awards toont opnieuw aan welke ongelooflijke creativiteit het digitale mogelijk maakt, alsook de brede waaier aan communicatietools die de adverteerder ter beschikking heeft," besluit Patrick Steinfort, voorzitter van IAB. "Op het tijdstip dat de marketingbudgetten onder druk staan en steeds vaker hun rendabiliteit moeten bewijzen, is deze lichting 2015 er een mooie illustratie van hoe belangrijk het is om meer in digitale media te investeren."
Ontdek hieronder het volledige palmares van de IAB Mixx Awards:
BEST DIGITAL B2C CAMPAIGN
Campaign |
Agency |
Advertiser |
Award |
KBC Mystery Spendings |
TBWA |
KBC |
Gold |
KBC Pizza Conversazione |
TBWA |
KBC |
Silver |
The My Way Black(E-)Mailing Campaign |
EMAKINA |
My Way - D'Ieteren Group |
Silver |
Samsung Galaxy You Awards |
Leo Burnett |
Samsung |
Bronze |
BEST DIGITAL B2B CAMPAIGN |
Campaign |
Agency |
Advertiser |
Award |
KBC Pop-up Webshop |
TBWA |
KBC |
Gold |
Euro-Sprinters - The Seriously Fast Delivery Button |
TBWA |
bpost |
Bronze |
BEST DIGITAL NON-PROFIT CAMPAIGN |
Campaign |
Agency |
Advertiser |
Award |
Families on the verge of extinction |
Famous |
WWF |
Gold |
Don't google it |
DDB Brussels |
CEBAM - gezondheidenwetenschap.be |
Silver |
Your measles vaccination, make a point of it! |
Kunstmaan |
Vlaamse Overheid - Zorg en Gezondheid |
Bronze |
Campaign |
Agency |
Advertiser |
Award |
The My Way Black(E-)Mailing Campaign |
EMAKINA |
My Way - D'Ieteren Group |
Gold |
Campaign |
Agency |
Advertiser |
Award |
PlayStation Hunt |
TBWA |
Sony PlayStation Benelux |
Silver |
KBC Mystery Spendings |
TBWA |
KBC |
Bronze |
Campaign |
Agency |
Advertiser |
Award |
Brussels Airport Beacon Case |
In The Pocket |
Brussels Airport |
Gold |
Foto Promo |
Famous |
De Lijn |
Silver |
Campaign |
Agency |
Advertiser |
Award |
The First Wireless Bungee Jump - IKEA |
DDB Brussels |
IKEA |
Gold |
3suisses |
Mountainview Agency |
3suisses |
Bronze |
Campaign |
Agency |
Advertiser |
Award |
Digital transformation of De Lijn |
Wijs |
De Lijn |
Bronze |
Eye Click Donation for ALS |
Publicis Brussels |
ALS Liga |
Bronze |
BEST SOCIAL MEDIA CAMPAIGN |
Campaign |
Agency |
Advertiser |
Award |
I'm in love with McDo Mol |
TBWA |
McDonald's |
Gold |
Telenet Family Stick |
These Days |
Telenet |
Silver |
SingStar Taxi |
TBWA |
Sony PlayStation Benelux |
Bronze |
BEST COMMUNITY MANAGEMENT |
Campaign |
Agency |
Advertiser |
Award |
Community Managers: from demining to grave digging |
|
STIB-MIVB |
Gold |
Oasis "Les P’tits Fruits" |
Social Lab |
Orangina Schweppes Belgium |
Silver |
KBC Pizza Conversazione |
TBWA |
KBC |
Bronze |
Campaign |
Agency |
Advertiser |
Award |
Back to BASE |
DDB Brussels |
BASE |
Gold |
Hello play! by Hello bank! |
idweaver |
Hello Bank |
Silver |
#Icantranslateitbetter |
Focus Advertising |
KU Leuven-Kulak |
Bronze |
Campaign |
Agency |
Advertiser |
Award |
DROPS |
Boondoggle |
STUDIO BRUSSELS |
Gold |
Recruticons |
Boondoggle |
Boondoggle |
Silver |
Best Of Belgian Football |
Boondoggle |
Royal Belgian Football Association |
Bronze |
Campaign |
Agency |
Advertiser |
Award |
Eye Click Donation for ALS |
Publicis Brussels |
ALS Liga |
Gold |
Annual report for UZ Brussel |
Bits of Love |
UZ Brussel |
Bronze |
BEST MOBILE/TABLET DESIGN |
Campaign |
Agency |
Advertiser |
Award |
Jack |
Mountainview agency |
Jack |
Gold |
Krumb |
Prophets |
Prophets |
Gold |
Samsonite Travlr App |
In The Pocket |
Samsonite |
Bronze |
SPECIAL JURY AWARDS
Innovation Award |
In The PocketBrussels Airport Beacon CaseBrussels Airport |
Most promising Agency |
In The Pocket |
Agency of the Year |
TBWA |
Advertiser of the year |
KBC |
PERSONALITY AWARDS
Digital Sales Guy of the Year |
Thomas Broeckaert - IPM Advertising |
Digital Planner of The Year |
Athalie Surkyn - Isobar |